Pagina 11 van 14 EersteEerste ... 9 10 11 12 13 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 133

Discussie: Spijker V-2 bouwpakket Aviodrome

  1. #101
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik denk dat ik wel weet waarom de verandering is ontstaan

    voorheen was een replica inderdaat een nauwgezetten kopie van het orgineel
    maar omdat de meeste vliegende spitfires bijvoorbeeld voor 100% herbouwd zijn dus volgen de oude regels een replica zijn
    is er maar wat veranderd

    ik gis maar wat hoor

    en ik heb liever dat ik gewoon bij men naam word genoemd dan een stomme bijnaam die moet verwijzen

    wees direct dat waardeer ik meer
    ik ben hier om te leren en de kennis die ik heb te delen

    maar ik weet ook niet alles en er zijn mij dus ook wel is dingen verteld die niet blijken te kloppen

    maar ook dingen die wel kloppen

    je kan ook niet alles hebben he

    er zijn in ieder geval een heel aantal positieve ontwikkelingen aan de gang

    en ook ik heb zo men plannen

    De mld D21 is inderdaat een velate productie D21 maar dan wel een maandag ochtend product LOL
    want hij kan niet vliegen

  2. #102

    Standaard

    Meel was een typefoutje Weel, sorry daarvoor (maar die maak jij toch ook "soms" :-)

    Terug naar nauwgezet nabouwen: die Bantam daar werkten wisselend 6-8 man aan, 2 dagen/week en het project duurde 12 jaren. Om te voorkomen dat het woord replica zou uitsterven, dat is waarom die verandering ontstond. Fake nieuws?

  3. #103
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Ik maak zoveel type fouten dus ik neem je niks kwalijk hoor

    ik dacht ik meld het maar even

    soms lijk ik negatief over te komen
    maar is dat niet zo bedoeld

    is ook een kwaaltje van me
    had ik in het begin op het modelbouwforum ook last van

    tot dat de jongens me echt leerde kennen op de shows

    nu word ik toch behoorlijk gewaardeerd juist om wie ik ben

    ik vind het daarom best jammer dat ik vele van de mensen hier nooit heb ontmoet

    Dit is een mooi forum

    Er word kennis gedeeld
    houden zo

  4. #104

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    Meel was een typefoutje Weel, sorry daarvoor (maar die maak jij toch ook "soms" :-)

    Terug naar nauwgezet nabouwen: die Bantam daar werkten wisselend 6-8 man aan, 2 dagen/week en het project duurde 12 jaren. Om te voorkomen dat het woord replica zou uitsterven, dat is waarom die verandering ontstond. Fake nieuws?
    Hans, ben jij toevallig ook betrokken bij de 2de FK 23 die weer moet gaan vliegen? Ben erg benieuwd naar de status daarvan.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #105

    Standaard

    @ J. Weel
    Leuk dat je weer actief bent op dit forum Jeroen, ik heb je een poos gemist !
    mvg Trudy

  6. #106

    Standaard

    Nieuwe term in nabouwland: "reconstructie" (zijnde dat er dan ook originele delen worden gebruikt). Zo noemen ze de Spitfire bij Crash Verzetsmuseum Aalsmeer (anders dan die van kunststof bij Aviodrome buiten, is deze van metaal, staat binnen en heeft diverse originele Spit onderdelen). Er ligt ook een G1 motor. Bezoekje kost 3,50 op za. van 11-16.00 open en ik kan het aanbevelen (ze doen ook lezingen, gister 2 uur over Enigma).

    Die 2e Bantam krijgt een veiligere dus andere motor, de reconstructie/restauratie gaat exact hoe het was -ik hoorde dat het knap werk is- en ik maak op dat ze halverwege zijn. Gebeurt ergens in boerenschuur onder Zwolle. Zal iemand die soms meebouwt vragen om de status, foto's e.d.
    Mvg, Hans

  7. #107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    . Zal iemand die soms meebouwt vragen om de status, foto's e.d.
    Mvg, Hans
    Dat zou mooi zijn als je dat wilt doen, zo'n mooi project verdient ook aandacht.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #108
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Nee het lijkt er helemaal niet op gewoon een zooitje aluminium boem uit gestanst en geforceerd en daar heb je weer een spant .Dit geval heel gewoon een vliegtuig !
    Beslist geen replica want die wordt gemaakt net als het origineel van hetzelfde materiaal en de originele appendages en motor en propellor en de rest wat je kunt vinden .Als je iets niet kunt vinden moet je het maken zo als het origineel op de tekening stond .Door de regelgeving inNederland mag je er niet mee vliegen omdat het niet gekeurd is .Vertel mij maar hoe je essenhout en spruce moet keuren (heb er zelf nog een originele meter voor )De klute was van de luchtmacht en de lijm was 2 componenten (alleen maar een verbetering omdat die wel vocht bestending was) Enfin hij vloog beter dan het origineel .Daar kun je vandaag de dag niet meer mee vliegen omdat alle houtverbindingen onder het linnen nooit getest worden omdat men geen bekleders meer heeft en nog maar alleen met dat strakke hete plastic vogelt .
    De fokker 27 werd heel anders gemaakt ook van metaal maar ook met vaklui en we hebben er een fantastisch stuk werk van gemaakt . Er kwam ooit eens een fokker terug waarvan de vleugel vol zat met saharazand en maar trimmen en alleen omdat het beacon light weg was en van alle stuurkabels waren er 5 afgevreten maar het vloog nog !Je hebt hem op woensdrecht kunnen zien heel lang geleden weet het al niet meer maar de NF5 werd net verschrot .Dus een replica =nabouw zoals het origineel .
    En een bouwpakket is gewoon comercieel en rationeler gebouwd met eigen verbeteringen en andere materialen en andere motoren .Ga maar eens in een rotatief vliegen dan weet je hoe je vliegen moet leren en anders lig je er naast !Maar in de replica zit geen rotatief want dat is te duur en wordt niet meer goed gekeurd .Vraag het maar aan Coblijn (o ...... die is ook al dood jakkes heb ik nog mee gevlogen wat een prachtige kerel was dat tegenwoordig zegt men een moordgozertje
    .Kom maar op met jullie commentaar hoor want iemand moet het toch beter weten O ja nog allemaal de beste wensen vanuit mijn stekkie in het barre noorden .

  9. #109

    Standaard

    Leuke bijdrage Willem, je denkt sneller dan je typt; de bijsluiter: moet rustig gelezen worden.

    Vloog je nog met grote Co, die zeer vaardig maar ook buitengewoon elitair was (overleden in WOII in auto ongeluk met zijn moeder), of met kleine Co die zo vaak ziek was? (opgepakt in Franse verzet, overleden Dachau)
    Mvg, Hans

  10. #110
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Beste Willem even een paar punten :

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem farman Bekijk bericht
    .Vertel mij maar hoe je essenhout en spruce moet keuren (heb er zelf nog een originele meter voor )
    Hout kan je niet keuren met een metertje. Goedgekeurd vliegtuig hout bestaat niet. De bouwer die het hout verwerkt dient elk stuk zelf te bekijken en te beoordelen. Knoesten onder de oppervlakte of scheuren kunnen namelijk niet altijd ontdekt worden aan de buitenkant! Hoe heb jij in hemelsnaam eigenlijk houten vliegtuigen gebouwd ? Die meter van jouw wat meet die eigenlijk, vochtigheid ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem farman Bekijk bericht
    en de lijm was 2 componenten (alleen maar een verbetering omdat die wel vocht bestending was) Enfin hij vloog beter dan het origineel .Daar kun je vandaag de dag niet meer mee vliegen omdat alle houtverbindingen onder het linnen nooit getest worden omdat men geen bekleders meer heeft en nog maar alleen met dat strakke hete plastic vogelt .
    Ik snap niet dat je afgeeft op het gebruik van "plastic" seconite bekledingsdoek maar wel gewoon 2 componenten lijm gebruikt omdat je misschien te lui bent om gewoon een goede lijmverbinding te maken.............

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem farman Bekijk bericht
    Maar in de replica zit geen rotatief want dat is te duur en wordt niet meer goed gekeurd
    Rotatie motoren kunnen gewoon gebruikt worden. Er is ooit goedkeuring aan verleend en dus zijn ze ook nu nog verplicht om ze te accepteren. Net zoiets als oude auto's zonder gordels, zonder airbags, zonder rembekrachtiging

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem farman Bekijk bericht
    Ga maar eens in een rotatief vliegen dan weet je hoe je vliegen moet leren en anders lig je er naast !
    Rotatie motoren zijn heel betrouwbaar ( goed onderhouden ) en door de grote vliegwiel werken blijven ze lang draaien dus 1 of 2 ontstekingslagen missen is geen ramp. Oke gas geven is eigenlijk niet te doceren. Het vliegen met een vliegtuig met rotatie motor is moeilijk omdat :
    - het vliegtuig bijna altijd een te klein richtingsroer heeft
    - bijna altijd staartlastig is,
    - bijna altijd een waardeloos vleugelprofiel heeft
    - bijna altijd slechte rolroeren / vleugel tordering heeft
    - bijna altijd een slechte gewichts / vermogen verhouding heeft

    Als je daar als piloot moeite mee hebt dan moet je maar een Cessna 172 gaan vliegen en niet lopen zeuren

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •