Pagina 46 van 46 EersteEerste ... 36 44 45 46
Weergegeven resultaten: 451 t/m 454 van 454

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

Standaard

Je hebt gelijk Dagger.
    Dit boek moet je helaas in de hand lezen en zeker niet proberen het boek vrijliggend te lezen waarbij je de band dwingt verder te openen want dan is het resultaat voor de rug voorspelbaar.
    Dat is mijn bezwaar bij veel paperbacks.

Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 november 2020 om 14:56

Standaard

Het op de cover genoemde boek " 0.2<Ma<4.0 – 50 years high speed wind tunnel testing in The Netherlands " is overigens gewoon als pdf-file te downloaden
    vanaf de NLR erfgoed website: https://www.erfgoednlr.nl/pdf/50_yea...ting_in_nl.pdf

Daar kan men ook nog andere jubileumboeken over de geschiedenis van het NLR downloaden als pdf:
    https://www.erfgoednlr.nl/index.php/...u/pub-jubileum

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    Waarom niet A4 formaat zodat het aantal bladzijden daalt naar 220 en het boek beter open blijft liggen zonder risico de rug te breken. Zou dat werkelijk zoveel meer kosten?
    Door het gekozen formaat is er veel snijverlies, een A4 boek zou in alle gevallen goedkoper zijn. Dan kan de drukker twee hele vellen van vier bladzijden uit 1 A3 vel papier halen.

Standaard

Als oud typograaf moet ik wel reageren op g-1 reaper (en Dagger).

De tekst hierboven zet iemand die niet in de grafische industrie heeft gewerkt op het verkeerde been. Mijn kennis v.w.b. papierformaten is opgedaan in 1957 maar is nog steeds geldig.

In Nederland zou naar mijn mening geen uitgever/drukker het in zijn hoofd halen een boek van 220 pagina's (zie bij Dagger op vorige pagina) van A formaat op A formaat te drukken (zie g-1 reaper hierboven), wel een reclamefoldertje o.i.d. van een paar pagina's.
    Favoriete hoeveelheden pagina's op 1 vel om gevouwen een katern te vormen zijn 32 en 64 (dit natuurlijk na schoon- en weerdruk), per zijde van het vel zijn dat dan 16 en 32 pagina's. Bij gedrukte 32 pagina's zijn er dan 4 vouwslagen nodig en bij 64 gedrukte pagina's zijn dat 5 vouwslagen bij de binder.
    In Nederland wordt gewerkt met "Eenheidsformaten" (D.I.N.-formaten genoemd) als uitgangspunt. Ik weet niet of de 8 meest gebruikte "Standaardformaten van het Papierbesluit 1922" nog worden gebruikt, daarvoor ben ik al te lang uit het vak.
    De grootste vellen beginnen met een 0 achter hun serieletter:
    A = 841x1189 mm, de A-serie loopt tot A₁₃ = 9x13 mm.
    B = 1000x1414 mm, de B-serie loopt tot B₁₃ = 11x15 mm.
    C = 917x1297 mm, de C-serie loopt tot C₈ = 57x81 mm.
    D = 771x1090 mm, de D-serie loopt tot D₈ = 48x68 mm.
    Verder wil ik niet ingaan op de materie, zo hebben de afmetingen ook nog namen zoals bijvoorbeeld A, B, C en D "vierdubbel vel" en A, B, C en D "vel", maar u ziet dat er genoeg mogelijkheden zijn voor een ontwerper dan wel uitgever, om een papierformaat voor het boekblok te vinden waar bij het schoonsnijden niet veel snijverlies is.

@ Dagger: 17x24 cm is voor een boekblok een veel gebruikt formaat.

Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; Vandaag om 17:42

Regels voor berichten