Pagina 50 van 146 EersteEerste ... 40 48 49 50 51 52 60 100 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 491 t/m 500 van 1451

Discussie: Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart

  1. #491
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Kaart 397.
    PH-AED (eerder H-NAED). Fokker F.VIII. In dienst KLM: 27.01.1928. Uit dienst: 10.03.1938. Naar Westindische Bedrijf.



    Ruud.

  2. #492
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Kaart 398.
    PH-AEF (eerder H-NAEF). Fokker F.VIII. In dienst KLM: 27.02.1928. Uit dienst: 28.11.1936. Verkocht als G-AEPT.



    Ik denk dat het toestel inderdaad de opgegeven registratie heeft gezien de strakke AEF op de onderzijde van de vleugel. Maar waarom op de romp zo'n slechte retouche heeft plaatsgevonden?



    Ruud.

  3. #493
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Kaart 399.
    Een drukke dag op Schiphol.



    Ruud.

  4. #494
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Bij het bekijken van kaart 399 valt er veel te zien. Er gebeurt meer dan 'een drukken dag op Schiphol'. Er is politie ingeschakeld. Er staan 2 mededelingenborden. Vast een of andere 'bobo'. Ik ga proberen uit te vogelen wat er gaande is, maar er zullen ongetwijfeld anderen van onze groep zijn die gelijk kunnen vertellen wat er aan de hand is. In ieder geval een prachtige bijdrage Ruud.Janjr.

  5. #495
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Aanvulling op kaart 399.

    Ik vermoed dat kaart 399 een luchtfoto is van de aankomst van PH-AEZ "Zwaluw" na de eerste postvlucht naar Nederlands-Indië.
    Maar misschien is er ergens een site met dezelfde luchtfoto en het werkelijke antwoord.

    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 april 2015 om 00:12

  6. #496
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Mijn opmerking hierboven over de postvlucht van de PH-AEZ betrof de "eerste geregelde postvlucht", iets wat niet uit de tekst blijkt. Postvluchten waren er reeds met toestellen die nog de H- registraties hadden. Ik baseerde me op een bericht uit het Leidsch Dagblad van vrijdag 18 oktober 1929 waar onder het kopje BINNENLAND een artikel over deze "eerste geregelde postvlucht" was geschreven.
    Omdat dit artikel niet te kopieëren was, door mij althans, en ik het een interessant artikel vond heb ik maar weer eens aan tienvingersblindtypen gedaan, een goede oefening.


    HET EERSTE VLIEGTUIG OP SCHIPHOL TERUG.
    Gistermiddag om even over halfvijf is het driemotorige Fokkervliegtuig PH-AEZ vlot op Schiphol geland, waarmede de eerste der geregelde postvluchten Holland-Indië vice-versa is volbracht. Op 12 September vertrok de PH-AEZ n.l. ter opening van den geregelden, door de K.L.M. georganiseerden postvluchtendienst van Schiphol, om op 23 September d.a.v. de heenvlucht in Bandoeng te beëindigen. De terugreis werd op 8 October aanvaard, zodat deze tien dagen in beslag heeft genomen.
    Wellicht zal men in de toekomst met de vermelding van zulk een simpel bericht kunnen volstaan, om het publiek van het verloop der postvluchten op de hoogte te houden; thans echter, nu zulk een vlucht nog steeds een prestatie van den eersten rang mag heetten, is de algemene belangstelling nog allerminst ingesluimerd.
    Tegen twee uur waren er op het vliegveld reeds vrij veel belangstellenden, die de komst van het vliegtuig afwachtten. Tegen half drie, het tijdstip waarop het vliegtuig kon worden verwacht, waren er een paar honderd menschen, van wie de meesten zich op het niet-officiële terrein ophielden. Tot ruim kwart over drie bleef tegen de verwachting in, elk bericht omtrent de positie van de PH-AEZ uit: de heer Thomson, chef van Schiphol, had reeds met eenige militaire vliegers, die met hun toestellen uit Soesterberg waren overgekomen, uitgerekend, dat de benzine van het Indië-vliegtuig schoon op moest zijn. Die berekening bleek te kloppen. Te ruim kwart over drie kwam op Schiphol het bericht binnen, dat de PH-AEZ op het noodlandingsterrein bij Arnhem wegens gebrek aan benzine was gedaald. De Arnhemsche vertegenwoordiger van de Shell kreeg onmiddellijk opdracht het vliegtuig zoo spoedig mogelijk van nieuwe brandstof te voorzien. Geruimen tijd hoorde men echter weer niets, tot te halfvijf het bericht de ronde deed: de PH-AEZ is te 4.20 uur Soesterberg gepasseerd. Enige minuten later reeds liet de sirene van het vliegveld drie korte stoten horen: het sein, dat de PH-AEZ in zicht was. Vlak daarop snorde de grote Fokker boven de gebouwen, om te 4.38 uur vlot te landen. Vlug en vrolijk stapte de dappere bemanning (de heer Smirnoff, Beekman en Veenendaal) uit het toestel, en nadat de postzak was vervoerd en de douane-formaliteiten waren vervuld, kreeg de heer Plesman, directeur der K.L.M., gelegenheid om voor de douaneloods de bemanning en den heer Grabau een oogenblik toe te spreken.
    Hij wees er op, dat de K.L.M. officieel geen bijzondere aandacht aan de thuiskomst had willen schenken, indien de PH-AEZ niet den eersten passagier uit Indië behouden had overgebracht. Het verheugde spr. dat de heer Grabau ondanks het weinige gerief, dat thans nog te bieden valt, over zijn reis tevreden is. Spr. zegde toe, dat in de toekomst de K.L.M. alles in het werk zal stellen om de accomodatie te verbeteren, en hij sprak de hoop uit, dat de heer Grabau nog menige vlucht per K.L.M. maken zal. Ook de bemanning wenschte spr. van harte geluk met de behouden thuiskomst.

    ***
    Wij hebben nog gelegenheid gehad den heer Grabau naar zijn indrukken te vragen.
    Ik kan u mededeelen, dat ik een buitengewoon sportieve reis heb gehad, aldus de heer Grabau. Indien men zulk een tocht niet als sport opvat, dan kan ik wel zeggen, dat een dergelijke vlucht in verband met de onvoldoende accomodatie nog niet als een ideale passagiersvlucht gelden kan. Ik wil daarmee zeggen, dat het opstaan iederen morgen om vier uur vrij vermoeiend is, terwijl daarnaast de inrichting der vliegtuigen zelf nog niet op lange vluchten is berekend. Des nachts heeft men op de verschillende plaatsen een vrij schamel onderdak; den eersten nacht b.v. hebben wij te Kolak in een militair kampement doorgebracht. Ik stel echter voorop, dat ik gedurende den geheelen tocht geen moment van onzekerheid heb gevoeld; het vliegen van de K.L.M. lijkt mij buitengewoon veilig. Ook bestond er tusschen mij en de bemanning van het vliegtuig een buitengewoon prettige verhouding. Voor het overige hebben zich tijdens de lange vlucht de indrukken zo opgestapeld, dat ik niet speciaal kan zeggen, wat mij het meest heeft getroffen. Het urenlang vliegen boven de oerwouden, over de Straits, over Britsch-Indië, over de Perzische Golf enz., maakt, dat men haast oogen tekort komt om alles in zich op te nemen; ik heb in Indië, waar ik 19 jaar heb doorgebracht, reeds vrij veel gevlogen, zoo besloot de heer Grabau, en indien dit door omstandigheden niet onmogelijk was, zou ik gaarne de terugreis weer met een vliegtuig der K.L.M. ondernemen. Piloot Smirnoff vertelde ons nog, dat de geheele reis van een gezellig en sportief karakter is geweest. Alleen vandaag spande het even, toen reeds boven Duitschland bemerkt werd, dat men vanwege den zware tegenwind benzine tekort zou komen. Alles werd er echter op gezet om op Hollandsch grondgebied een noodlanding te maken en dat is dan ook gelukt.
    Piloot Beekman ten slotte vertelde ons nog, dat men aan boord van de PH-AEZ van een der andere Indië-vliegtuigen gedurende de gansche terugreis niets heeft waargenomen.
    ------------------------------

    Aldus het Leidsch Dagblad van vrijdag 18 oktober 1929. Of dit op kaart 399 betrekking heeft? Een goede kans.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 april 2015 om 12:51

  7. #497
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Mooi uitgezocht (en ook een leuke manier van rapporteren in die tijd)

  8. #498
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik vond dit mailtje op MilSpotters en ik denk dat sommige verzamelaars hier er misschien ook wel belangstelling voor hebben (hoewel ik niet weet hoeveel Nederlandse luchtvaart erbij zit):

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iereb
    Ik werd door veilinghuis Amsterdambookauctions geattendeerd op het volgende item...zeker interessant voor de verzamelaars onder ons.

    Map met ansichtkaarten over Luchtvaart rond 1960
    398 in totaal, voornamelijk zwart-wit.
    Jaren zestig.
    Originele fotografie.
    AEROHBBY
    Donderdag 23 april gaat dit kavel onder de hamer.
    Kavel #: 4502

    zie verder op
    http://www.amsterdambookauctions.nl/ind ... v_id=16317

  9. #499
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Kaart 400.
    Mitchells vliegen laag over Tjililitan.



    Ruud.

  10. #500
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Kaart 401.
    Fokker G-1 in duikvlucht met spoor.



    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •