Pagina 116 van 117 EersteEerste ... 16 66 106 114 115 116 117 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.151 t/m 1.160 van 1161

Discussie: Luftwaffe. Manchmal aus der Reihe tanzend!

Standaard

Vergeef me mijn kennelijke onwetendheid, maar normaal hadden Luftwaffe eenheden (uitgezonderd de Jagdgeschwader) een eenheids-code die bestond uit een letter en een cijfer. Bij deze He 111 zijn het twee letters: 'ND'. Wat maakt dit de uitzondering op de regel? Is deze machine van een bijzondere eenheid?

Standaard

Hallo Hans.

Vanaf eind 1939 gebruikte de Duitse Luftwaffe een gestandaardiseerd, viercijferig militair registratienummer (Stammkennzeichen), bestaande uit letters en een koppelteken (bijv. CD+IB), om vliegtuigen die werden getest, getraind of overgevlogen uit de fabrieken naar hun onderdeel uniek te identificeren.
    Om verwarring met oudere kentekenplaten voor burgers te vermijden, mocht de eerste letter nooit een klinker zijn.

In tegenstelling tot de tactische eenheidsmarkeringen aan het front, waren de registratiemarkeringen permanent gekoppeld aan de romp en de dienstgeschiedenis van het vliegtuig. Ze veranderden niet, zelfs niet als het vliegtuig naar een andere eenheid werd overgeplaatst.

In de praktijk werd er vaak al operationeel gevlogen met nog de Stammkenzeichen op de romp terwijl de machines door wat voor oorzaak dan ook nog geen Verbandskennzeichen hadden.

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 juni 2026 om 10:11

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Hans.

Vanaf eind 1939 gebruikte de Duitse Luftwaffe een gestandaardiseerd, viercijferig militair registratienummer (Stammkennzeichen), bestaande uit letters en een koppelteken (bijv. CD+IB), om vliegtuigen die werden getest, getraind of overgevlogen uit de fabrieken naar hun onderdeel uniek te identificeren.
    Om verwarring met oudere kentekenplaten voor burgers te vermijden, mocht de eerste letter nooit een klinker zijn.

In tegenstelling tot de tactische eenheidsmarkeringen aan het front, waren de registratiemarkeringen permanent gekoppeld aan de romp en de dienstgeschiedenis van het vliegtuig. Ze veranderden niet, zelfs niet als het vliegtuig naar een andere eenheid werd overgeplaatst.

In de praktijk werd er vaak al operationeel gevlogen met nog de Stammkenzeichen op de romp terwijl de machines door wat voor oorzaak dan ook nog geen Verbandskennzeichen hadden.
    Duidelijk, Ruud. Wist ik niet, bedankt!
    Eigenlijk dus vergelijkbaar met het serienummer zoals dat bij RAF en USAAF gebruikelijk was, maar nogal groot uitgevallen en niet bedoeld om permanent op het vliegtuig leesbaar te blijven. Is mijn vermoeden dat de combinatie ND+L.. de hele reeks van LA t/m LZ doorlopen heeft en dat we in dit geval mogelijk met de ND+LD te maken hebben aannemelijk?

Standaard

Naam: IMG_0369.jpg
Bekeken: 131
Grootte: 41,3 KB
    ND-LP lijkt me waarschijnlijker.

Adri

Standaard

Hallo Hans/Adri.

Registraties LD en LP door jullie genoemd lijken mij niet waarschijnlijk. Voor de D zie de onderzijde, geen dikke streep te zien. Voor de P ook niet het geval ongeveer in het midden, wel gewoon de doorlopende streep op de romp.
    De streep rechtsboven kan ook tot iets anders op de romp behoren want geen andere letter is volgens mij mogelijk dan misschien een hoofletter i.

Hieronder zien jullie het kleine aantal ND-L’s die bekend zijn. Beginnend met LC en eindigend met LT maar wel op door verschillende fabrieken gebouwde toestellen.
    Dit is afkomstig van een wat ouder bestand maar veel Stammkennzeichen zijn niet bekend want de duitsers hebben erg veel toestellen gebouwd en er is het nodige aan info verloren gegaan. Wel worden er soms nieuwe registraties gevonden op een foto, zelf heb ik er ook een paar gevonden (bijv. foto's 662, 663, 665, 661, 449, 469 om maar eens wat te noemen) en daarbij vermeld dat ze niet voorkomen in het boek "Luftwaffe Codes, Markings & Units 1939-1945" van Barry C. Rosch, een boek van wat latere datum (1995) en daardoor iets uitgebreider. Dit boek kan ik nu helaas niet pakken omdat al mijn luchtvaartboeken in 197 dozen ingepakt zitten, ik ben nog steeds wachtend op een andere woning… maar ja, Amsterdam hè.

Naam: ND.jpg
Bekeken: 125
Grootte: 143,5 KB

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 juni 2026 om 13:17

Standaard

Bedankt en sterkte Ruud.

Adri

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Hans/Adri.

Registraties LD en LP door jullie genoemd lijken mij niet waarschijnlijk. Voor de D zie de onderzijde, geen dikke streep te zien.
    De man die op het stabilo zit, dekt met zijn onderbeen het gebied af waar de onderkant van de 'D' zou kunnen zitten.

Standaard

Hallo Hans.

Kijk goed, in het verlengde van de L-poot is voor de afdekking nog een ruimte te zien waar dan de balk van de D te zien zou moeten zijn want het been van de persoon laat daar een gaatje.

Naam: Scherm-afbeelding 2026-06-08 om 00.47.29.jpg
Bekeken: 98
Grootte: 4,6 KB

Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 juni 2026 om 23:51

Standaard

Omdat dit een reguliere He111 productiemachine lijkt is het aan te nemen dat hij uit een blok(je) opeen volgende StKZ komt.
    Als ik dan naar de tabel kijk zou normaal gesproken ND+LA t/m ND-LE of F een He111-blok zijn en ND+LG t/m ND-LT een Arado blok.
    Maar je weet het nooit, StKZ waren deels opzettelijk een zooitje om de vijand te verwarren.
    Als ik zo naar de fotos kijk is het meest logische ND+LD.
    Er zijn geen argumenten waarom het geen D zou kunnen zijn, alles is simpelweg afgedekt.

Groet, Pieter

Standaard

Naam: Foto 703. TA+HV. Heinkel He 72 Kadett - 1100 breed.jpg
Bekeken: 61
Grootte: 248,1 KB

Foto 703.
    TA+HV. Heinkel He 72 Kadett.

Groet, Ruud.

Regels voor berichten