Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: B-29 op Schiphol in 1949

Standaard B-29 op Schiphol in 1949

Op 26 juni 1949 kwam er ineens een Boeing B29 'Super Fortress' binnen op Schiphol. Een militaire bommenwerper tussen de DC drieën en vieren was een hele bezienswaardigheid in die tijd, dus het personeel dat gemachtigd was op het platform te komen kwamen allemaal een kijkje nemen. Het bleek een toestel met pech te zijn. Het had een lek in de olieleiding en de motor moest verwisseld worden. Een tweede B-29 kwam een reserve motor brengen. De Amerikanen sleutelden wat en een dagje later waren ze weer weg om mee te doen aan de luchtmacht oefening 'Exercise Foil'.
    Korte tijd tijd ervoor, tijdens dezelfde manoeuvres, moest een andere B-29 in Engeland ook een noodlanding maken. De meeste bemanningsleden, inclusief een reporter van de BBC, moesten van de gezagvoerder het vliegtuig per parachute verlaten. Het toestel maakte echter een geslaagde noodlanding en de overgebleven bemanning kwam heelhuids uit.
    De man in KLM uniform 'c'est moi'.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 12 december 2024 om 16:59

Standaard

Mooie foto meneer Prinz, en welkom hier op dit mooie forum.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

Weblogartikelen
    4

Standaard

Mooie plaat, bedankt voor het delen mooie kist ook
    Lijkt me een voorrecht om zo'n kist van dichtbij te zien en mee te maken!

Standaard

Dat was nog eens een gaaf verhaal. En een mooie foto!

Standaard

Beste Jan,

De foto van de B-29 is nu weer zichtbaar.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Ik kan me dit draadje niet herinneren... mooi hoor (verhaal en foto)!

Standaard

Had ik graag willen zien, een B-29 op Schiphol. Ik lees, dat een tweede B-29 de reserve motor kwam brengen. Hoe vervoerde die B-29 zo'n motor? Die past toch not in het bommenruim?

Standaard

Aan Washout. Ik weet niet hoe de motor in de B-29 vervoerd is. Maar ik ben wel eens binnen in een Super Fortress geweest en ik kan je verzekeren dat die kist van binnen heel ruim is.
    Maar nu ik er over na denk moet de motor wel in het bommenruim zijn vervoerd, want door de deuren kan je geen motor proppen. Als voorbeeld voor het bommenruim, denk maar die joekels
    van atoombommen, die er ook in pasten.
    Ik was toen rondleider op Schiphol (dat ging toen lopend) en ik kon het een beetje volgen. De 2 B-29's stonden bij elkaar en een hijskraan om het werk te doen. Met Delpher heb ik later
    een kranten artikel gevonden, waaruit ik de verdere informatie heb genomen.
    Aan Mathieu. Bedankt voor het weer plaatsen van de foto.
    Aan Verbeek. Ik ben gedoopt met de volgende namen: Johannus, Anthonius, Wilhelmus, Marie, op het forum ben ik Jan Jr
    Aan Heron. Het is ook héél lang geleden. In die tijd kwamen de B-29's met de Batavieren de Rijn afzakken. Groetjes, Jan Jr

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht
    Als voorbeeld voor het bommenruim, denk maar die joekels van atoombommen, die er ook in pasten.
    Die pasten er niet zomaar in: The modifications (in the Enola Gay) included an extensively modified bomb bay with pneumatic doors and British bomb attachment and release systems, reversible pitch propellers that gave more braking power on landing, improved engines with fuel injection and better cooling,[2][3] and the removal of protective armor and gun turrets. (Bron: Wiki)
    Kan me een foto herinneren van een KLM Connie, met onder de binnenvleugel een reservemotor (kan hem natuurlijk niet meer terugvinden), die hij moest transporteren naar een gestrande Connie ergens in Bornebokkie. Het werd niet voor niets de beste 5-motorige kist genoemd.

Adri

Shocked

@ Breeze: Dat lijkt me een spectaculaire foto, ik kan niet wachten, tot iemand die foto vindt. Ik heb er nog nooit van gehoord, en ik loop toch ook al een paar jaartjes mee in de luchtvaart.

Regels voor berichten