Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: ZELDZAAM - G-1 en Scotti-Isotta Fraschini 2 tl. No. 2 op Waalhaven

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard ZELDZAAM - G-1 en Scotti-Isotta Fraschini 2 tl. No. 2 op Waalhaven

    G-1 "302" en door de duitsers buitgemaakte Nederlandse Scotti-Isotta Fraschini 2 tl. No. 2 op Waalhaven bediend door iemand uit Adolfs bende.
    Uit voorzorg niet in mijn normale formaat en resolutie geplaatst maar wilde hem toch laten zien.
    Voor mij is dit een zeldzame opname maar of dit echt zo is kan ik niet beoordelen omdat ik niet goed bekend ben met Nederlandse archieven en al helemaal niet met wat die hebben.
    Indien er bij de archieven interesse is kunnen ze me benaderen via dit forum, dat is tevens van toepassing op een opname van vliegveld Ockenburg met o.a. de Douglas "398" maar die is al eerder gepubliceerd.
    Deze opname is door mij gecorrigeerd omdat de lijmkleur was doorgeslagen naar de voorzijde.



    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 29 mei 2014 om 16:08

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Om een indruk te geven van de correctie die bij bovenstaande foto heeft plaatsgevonden hier een ongecorrigeerde scan van de bovenzijde.



    ruud.

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Hallo.

    Bovenstaande foto is door mij zo'n jaar geleden geplaatst nadat ik hem had aangekocht. Nu kwam ik hem tegen in het boek "Rotterdam Frontstad 10-14 mei 1940" van Gerard Groeneveld op blz. 63.
    Echter..., daar wordt volgens mij een verkeerde naam aan dit geschut gegeven. In dat boek wordt het een Oerlikon 2 cm genoemd. Officieel de 2 tl. No. 1 (Oerlikon). Volgens mij is de juiste naam zoals beschreven bij mijn eerder geplaatste foto in dit topic, nl. de 2 tl. No. 2 (Scotti). De Oerlikon had bijv. een magazijn dat van boven af in het kanon werd geplaatst (links, iets voor de schutter) terwijl bij de Scotti, zoals hier te zien is, een houder voor 12 patronen via de zijkant ingebracht werd. Een aantal houders ligt ook nog op de grond naast het kanon.

    Hopelijk heb ik bezitters van het boek hiermee geholpen, en misschien zijn er interessenten die het verder willen uitzoeken.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 5 mei 2016 om 17:50

  4. #4

    Standaard

    Hallo Ruud, ik denk dat je gelijk hebt; op http://www.grebbeberg.nl/index.php?p...ikon-2-tl-no-1 en http://www.grebbeberg.nl/index.php?p...hini-2-tl-no-2 staat een uitgebreide beschrijving met foto's van beide kanonnen. De Oerlikon heeft een opzetmagazijn en de Scotti 'een patroonband'. Bij Waalhaven lagen volgens Molenaar; de 49e, 50e en 51e Pel.Lu.-Mitr., waarvan het 49e en 51e was uitgerust met 2 kanonnen van 2 tl. no 2 en 4 mitrs. M25.

  5. #5
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo.

    Bovenstaande foto is door mij zo'n jaar geleden geplaatst nadat ik hem had aangekocht. Nu kwam ik hem tegen in het boek "Rotterdam Frontstad 10-14 mei 1940" van Gerard Groeneveld op blz. 63.
    Echter..., daar wordt volgens mij een verkeerde naam aan dit geschut gegeven. In dat boek wordt het een Oerlikon 2 cm genoemd. Officieel de 2 tl. No. 1 (Oerlikon). Volgens mij is de juiste naam zoals beschreven bij mijn eerder geplaatste foto in dit topic, nl. de 2 tl. No. 2 (Scotti). De Oerlikon had bijv. een magazijn dat van boven af in het kanon werd geplaatst (links, iets voor de schutter) terwijl bij de Scotti, zoals hier te zien is, een houder voor 12 patronen via de zijkant ingebracht werd. Een aantal houders ligt ook nog op de grond naast het kanon.

    Hopelijk heb ik bezitters van het boek hiermee geholpen, en misschien zijn er interessenten die het verder willen uitzoeken.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.

    Bedankt Ruud,

    Ik maak van het citaat een kopie en steek het in 'Rotterdam Frontstad' bij blz 63. Groeten JanJr.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •