En wil me niet euvel duiden Peter, maar ik heb het ding ooit een 'dart' genoemd in een verhandeling er over op de Doorman site.
Ik moet je bekennen dat ik dat vergeten was...
Kennelijk werd ik destijds beïnvloed door het oprukkende Gilde Nederlandse pijltjesgooiers tijdens wedstrijden op TV.
Ben het eens met Tracker. De DelMar is de hele installatie en de "dart" daar slechts een onderdeel van.
Ik vind het een logische naam of weet iemand nog een andere benaming voor "het rode onderdeel" van de DelMar installatie?
Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 9 september 2014 om 14:57
Deze is met het toestel van Toorenaar gemaakt.
Je moest dat plannen omdat de camera handmatig moest worden ingesteld.
Niet iedere voorbijganger op weg naar zijn vliegtuig achter op het dek was daartoe in staat.
Diafragma en sluitertijd vormden de belichting; je begon met een belichtingsmeter, maar na een paar maanden kon dat ook goed uit de losse pols.
Scherpstellen in een open zoeker vroeg om goede ogen, meer was er niet.
Belichting was al door Toor ingesteld, de rest was voor de 'voorbijganger'.
De boordfotograaf was er alleen voor het grote werk, veel mannen, en voor bijzondere gelegenheden.
Hieronder de beloofde foto van de Fireflies (of is het Firefly's ?) in vlucht genomen door Peter Prinz eind vijftiger jaren boven Nieuw Guinea. Het was 'n escadrille van 5 toestellen en hij zat in het middelste, dus hij kon niet meer dan 2 vliegtuigen tegelijk opnemen. De foto was van redelijke kwaliteit, maar afgedrukt op 'n soort kristal papier dat slecht te scannen is. Je ziet allemaal spikkeltjes.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 december 2017 om 09:34
De gefotografeerde 88 is een Canadees buitenbeentje, mooi!
Ik weet niet wat je scanner mogelijkheden zijn, maar een hogere resolutie dan de standaard 200, bv 3- of 600, helpt om er met een foto bewerkingsprogramma wat mooiers van te maken.
Verder is er vaak een selectie mogelijkheid om krassen e.d. te verminderen, en 'effenen' om rasters in gescand drukwerk te verminderen.
Beide toepassingen verminderen de 'spikkels' misschien.
Ik moet je helaas teleurstellen. Op de foto staan de P-40 en de P-68 afgebeeld.
De P-88 is nooit in actieve dienst geweest, na aankomst in conservatie en zo gebleven.
Vermoedelijk voor onderdelen gebruikt.