Pagina 78 van 78 EersteEerste ... 28 68 76 77 78
Weergegeven resultaten: 771 t/m 779 van 779

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

Standaard

Waar gaat dit in vredesnaam over? Graag foto- en/of blz.nummer.

Adri

Standaard

Dank je voor het ophelderen van deze vraag en welkom op het forum Ejay!
    Het gaat volgens mij om Foto 145. Plesman en Douglas DC-3 Reiger bemanning (PH-ALR). Bericht 308 geplaatst op 8 november 2016.Bovenaan het draadje staat ook "search thread", zo had ik hem snel teruggevonden.

Groet,

Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 26 januari 2025 om 19:05
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Weer wat geleerd. Dank.

Adri

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Bovenaan het draadje staat ook "search thread", zo had ik hem snel teruggevonden.
    Inderdaad! Ik had de functie nooit eerder gezien, maar geconfronteerd met dezelfde vraag als Breeze stelde eens geprobeerd en ja hoor..

Standaard

Voor mij lijkt die zoekfunctie niet te werken... ik vind althans niks.

Ik denk dat ik een datum heb voor foto 115, de vroege Fokker F.VII met een ambulance op Waalhaven. Winterse vluchten naar de Waddeneilanden en Urk kwamen vaker voor, maar in 1929 werd er ook negenmaal door inderdaad de PH-ACJ gevlogen naar Goeree-Overflakkee, met name naar een terrein bij het haventje van Dirksland. Volgens Theo Wesselink was de laatste daarvan een vlucht voor het Rode Kruis naar 'Goeree/Den Bommel' op 2 maart 1929.

Volgens het Rotterdams Nieuwsblad van die dag haalde piloot E Pellens een 'ernstigen maagpatiënt' uit Dirksland, en werd de zieke 'onverwijld overgedragen in een Groene Kruis-auto, die hem naar het Sint Franciscus-gasthuis vervoerde. Ook een andere krant spreekt van Dirksland. Ik denk dat de patiënt eerst uit Den Bommel naar Dirksland was gebracht. Bij de eerdere vluchten in februari was de registratie nog H-NAJC volgens Wesselink.

Peter
    Laatst gewijzigd door Fogg; 27 april 2025 om 16:32

Standaard

Terugkomend op de 'bovenraampjes' van foto 436:

Als je goed zoekt, zie je die op wel meer foto's van F.VIIb-3m's op de Indiëlijn. In elk geval inderdaad op de H-NAEN.

Het zijn geen raampjes maar ik denk een soort ventilatieroosters voor de tropen. Kort voor de KLM kreeg de KNILM zijn eerste F.VIIb-3m's en wijlen Theo Wesselink schrijft dat de cabines waren voorzien van 'bijzondere ventilatiekleppen.'

Hier goed te zien op een van de kisten van de KNILM, aanvankelijk NILM geheten.
    https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view/luchtvaart-piloten-die-luchtlijn-schiphol-batavia-jakarta-nederlands-indi-onderhouden-achtergrond-toestel-nederlandsch-indische-luchtvaart-maatschappij-tafel-bevrachting-vliegtuig-l-r-j-moll-elleman-hazelen-plaats-vermoedelijk-schiphol?coll=ngvn&maxperpage=36&page=1&query=nede rlands+indische+luchtvaart+maatschappij&identifier =SFA03%3ASFA022811767

Op foto 32 van de F.XII zie je hier duidelijk roosters.
    https://www.fokker-history.com/f-xii

Peter
    Laatst gewijzigd door Fogg; 29 april 2025 om 23:37

Standaard

Het raadsel opgelost, inderdaad, ventilatie openingen. Bedankt voor de info, ik had het toch goed gezien. Maar voor zover ik kan ontdekken, had de F XVIII die niet. Kennelijk kon dat type op een andere verkoeling verzorgen. Weet iemand hoe?

Standaard

Niet gezien, dat het een F XVIII was.

Regels voor berichten