Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 30

Discussie: Fokker Spin.

  1. #11

    Standaard

    De Spin in het Aviodrome hoofdgebouw is origineel, uit 1912 of 1913. Deze is later wel aanzienlijk veranderd/gerestaureerd. De Spin in de Aviodrome T4 hangar is de replica uit 1936.
    Vriendelijke groet, Gert.

  2. #12

    Standaard

    Hierboven schreef ik dat de replica-Spin uit 1936 te vinden is in de "T4" hangar van Aviodrome. Dat moet echter zijn de T2 hangar. Excuses, Gert.

  3. #13

    Standaard

    Wat is van de 1912/1913 Spin dan de herkomst? Ik zit namelijk met het volgende:
    - als de Spin uit Polen is gehaald, dan zou dat de Spin zijn uit de collectie die in 1943-1944 is verspreid. Het zou dan gaan om de replica uit 1925 (zie het rompnummer op het bordje in eerdere foto's)
    - wanneer de Spin uit Polen niet uit genoemde collectie afkomstig is, wat is dan de geschiedenis ervan?

  4. #14

    Standaard

    De Spin die uit Polen kwam is in 1912/1913 in Schwerin gebouwd. Mogelijk (niet zeker) in 1913 door Hilgers in NOI gebruikt. In 1919 met smokkeltrein naar Nederland gekomen. Mogelijk (alweer niet zeker) rond 1925 met een andere Spin samengebouwd tot een "nieuw" exemplaar. In dat geval is m.i geen sprake van een replica! Toendertijd is wel een c/n verstrekt (op papier 4864 of 4464).
    Een foto van de Spin met c/n of werknummer heb ik niet gezien. In de periode voor WO1 waren constructienummers/werknummers en registraties niet gebruikelijk. Vriendelijke groet, Gert.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hannes Bekijk bericht

    Er hangt ook een lijst met wat er in de verzameling aanwezig was, hieronder een paar foto's.





    Bron Foto's: https://commons.wikimedia.org/wiki/C...lin?uselang=de

    Groeten, Hans.
    Beste Gert,

    Het ging mij om bovenstaand bordje, eerste foto, nummer 40. Daarop staat Fokker Spinne, bouwjaar 1913, Werk.Nr. 4864. Dat kan niet kloppen. Het gaat om het rompnummer en aangezien de 48xx serie pas in 1924 is toegekend kan het niet anders dan de replica zijn die ook op de Parijse Salon van 1925 heeft gestaan. De D.XIII die op die Salon stond had rompnummer 4865. Ze zijn tegelijkertijd verzonden. Dat deze Salon Spin een replica was, is ook door Fokker erkend o.a. in een verslag in Flight. Dat er onderdelen uit 1913 kunnen zijn gebruikt, dat staat uiteraard buiten de discussie. Dat kan sowieso.
    Waarmee voor mij nog steeds niet vaststaat dat deze Spin uit 1913 komt en de optie "replica 1924" veel geloofwaardiger is op basis van bovenstaand. De tekeningen van de Spin waren nog aanwezig. In 1936 hebben ze volgens hetzelfde set een vliegende replica gebouwd. Dat de Aviodrome in Indië is geweest met Hilgers is onmogelijk. Die Spin is dusdanig verbouwd dat er geen Spin meer van is overgebleven. Ook de Renault V8 motor die is ingebouwd is van later datum dan 1913.

    Mocht de Aviodrome/Polen Spin niet uit de verzameling komen van het Deutsches Luftfahrtmuseum, wat is dan de herkomst? De enige link tussen Fokker-Polen is die van het onderbrengen van de collectie van het Luftfahrtmuseum.

  6. #16

    Standaard

    Beste Jan,
    Aviod(r)ome deskundigen Peter vd Noort en Harry vd Meer menen allebei dat de herkomst van de Poolse Spin vóór 1914 ligt. Maar P. houdt het op 1913, H. op 1912 (in het laatste geval kan de Spin in NOI zijn geweest!). Het c/n 8465 (of 4465) stamt inderdaad uit 1924, overigens een puur administratieve handeling zonder verdere consequenties. Of een object origineel is of replica of iets daartussen in, is een definitie-kwestie waarover discussie mogelijk is. De tekeningen voor de Spin-1936 zijn pas gemaakt in 1935 op basis van de toen enig bestaande Spin, de later zo genoemde Poolse Spin. Tip voor een regenachtige zondagmiddag: lees Verenigde Vleugels mei 2006. Vriendelijke groet uit Delft, Gert.

  7. #17

    Standaard

    Hallo allen,

    Vraagje over de replica Spin uit 1936.
    Deze spin had in 1936 een andere motor als de al decennia aanwezige Hirth motor.
    Weet iemand welk type de eerste Spin motor was op de replica uit 1936 en wanneer deze gewisseld is voor de huidige Hirth.
    Op de eerste foto uit 1936 op Spl. de voor mij onbekende motor, op de tweede foto, ± 10 jaar later de Hirth.

    Groeten,

    Henk Steevens
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    806

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henks Bekijk bericht
    Weet iemand welk type de eerste Spin motor was op de replica uit 1936 en wanneer deze gewisseld is voor de huidige Hirth.
    De eerste motor afgaande op de foto was een Hirth HM60 R/2 en de tweede motor een Hirth HM504 A-2

  9. #19

    Standaard

    Pim, vriendelijk dank voor de info over de Spin motoren, weet je misschien ook de vermogens van beide motoren.

    Henk Steevens

  10. #20
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    806

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henks Bekijk bericht
    weet je misschien ook de vermogens van beide motoren ?
    De HM 60 heeft een maximaal 5 minuten vermogen van 80 PS en een maximaal kruis vermogen van 72 PS

    De HM 504 heeft een maximaal 5 minuten vermogen van 105 PS en een maximaal kruis vermogen van 85 PS

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •