Pagina 144 van 145 EersteEerste ... 44 94 134 142 143 144 145 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.431 t/m 1.440 van 1450

Discussie: De kluis van Bert

Standaard

Op 31 juli 2009 kwamen er 6 Yak-50's van het Britse team Aerostars naar (of van) Scandinavië op Hoogeveen langs om te tanken. Dat was volgens mij de eerste keer dat ik Yak-50's op Hoogeveen heb gezien. Tijdens het vertrek stond ik bij de havendienst, dus een etage hoger dan normaal:

Aerostars_31jul09EHHO1
    by Bert Visser, on Flickr

Standaard

Een toestel dat al jaren tot de inventaris van de Nederlandse Luchtvaart behoort is de N724V, een Brewster Fleet-7. Het toestel is op Lelystad gebaseerd bij de Stichting Vroege Vogels en is uit 1946.
    Volgens de FAA is het een Fleet-2, maar het is een Fleet-7 conversie volgens mijn gegevens. Sinds het begin van de jaren '80 heb ik dit toestel al op Lelystad gezien en zou het nu nog steeds luchtwaardig moeten zijn (hoewel de foto al van 15 jaar geleden is...)

N724V_13may10EHHO1

noot: morgen hoop ik in verband met dit topic de vlag uit te kunnen steken :-)
    Laatst gewijzigd door Heron; 30 maart 2025 om 13:25

Standaard

Op 5 mei 2020 begon ik met dit topic: De Kluis van Bert. Nu, op 31 maart 2025, staat de teller van bezoekers op 1.000.551 (1 miljoen 551).

Veel dank aan allen; ik ben van plan om nog wel even door te gaan. De volgende, nu nog onbekende, foto komt morgen aan de beurt. :-)

Standaard

Hallo Bert.

Fantastisch!!
    Gefeliciteerd en welkom bij de miljonairsclub.

Groet, Ruud.

Standaard

Dank, dank! Miljonairsclub klink goed :-)

Bij de volgende plaat ben ik even wat gemakzuchtiger, want het gaat over hetzelfde toestel als van de vorige post: de Brewster Fleet-7. Werd er bij de vorige foto nog naar de baankop 28 gereden, deze plaat is iets later genomen, bij de start:

N724V_13may10EHHO2

Standaard

Een bijzonder geval deze Brewster Fleet-7.
    Ik had nog nooit van het type gehoord. Het moet één van de weinigen zijn die nog bestaan, want als je gaat zoeken op internet kom je voornamelijk foto's van dit exemplaar tegen.

Het blijkt dat de naam 'Fleet' van Reuben H. Fleet komt, die een zekere staat van dient heeft in het oprichten van vliegtuigfabrieken. Het schijnt dat er 347 van zijn gebouwd. Brewster kocht de bouwrechten in 1939 van Fleet. De vraag rijst dus wanneer dit specifieke vliegtuig is gebouwd en of het niet gewoon de naam 'Fleet-7' (zonder Brewster) zou moeten dragen.
    Bijzonder is ook dat het stabilo boven de romp lijkt te hangen (of de romp hangt aan het stabilo, en het feit dat iedere cilinder van de motor zijn eigen uitlaat heeft. Dat zal wel lekker knerpen als er gas wordt gegeven, denk ik

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Een bijzonder geval deze Brewster Fleet-7.
    Ik had nog nooit van het type gehoord. Het moet één van de weinigen zijn die nog bestaan, want als je gaat zoeken op internet kom je voornamelijk foto's van dit exemplaar tegen.

Het blijkt dat de naam 'Fleet' van Reuben H. Fleet komt, die een zekere staat van dient heeft in het oprichten van vliegtuigfabrieken. Het schijnt dat er 347 van zijn gebouwd. Brewster kocht de bouwrechten in 1939 van Fleet. De vraag rijst dus wanneer dit specifieke vliegtuig is gebouwd en of het niet gewoon de naam 'Fleet-7' (zonder Brewster) zou moeten dragen.
    Bijzonder is ook dat het stabilo boven de romp lijkt te hangen (of de romp hangt aan het stabilo, en het feit dat iedere cilinder van de motor zijn eigen uitlaat heeft. Dat zal wel lekker knerpen als er gas wordt gegeven, denk ik
    In het kort : gebouwd als Fleet 2, daarna na enkele ongelukjes en modificaties een Fleet 7

Aironline heeft een uitstekend artikel over dit vliegtuig van de "Vroege Vogels"

Het horiontale stabilo "zweeft" boven de romp omdat er aan de voorkant een invalshoek verstel mechanisme zit ( hoogteroer trim )

De korte open uitlaten zijn oorverdovend voor de passagier en de piloot. Vliegen zonder gehoorbescherming is niet aan te raden.

Verder hebben we een grote tegenslag gehad met de revisie van de motor. Het vinden van bruikbare cilinderkoppen heeft een aantal jaar geduurd.
    We hopen dit jaar dan toch echt het luchtruim weer te kiezen met de Fleet....

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    In het kort : gebouwd als Fleet 2, daarna na enkele ongelukjes en modificaties een Fleet 7

Aironline heeft een uitstekend artikel over dit vliegtuig van de "Vroege Vogels"

Het horiontale stabilo "zweeft" boven de romp omdat er aan de voorkant een invalshoek verstel mechanisme zit ( hoogteroer trim )

De korte open uitlaten zijn oorverdovend voor de passagier en de piloot. Vliegen zonder gehoorbescherming is niet aan te raden.

Verder hebben we een grote tegenslag gehad met de revisie van de motor. Het vinden van bruikbare cilinderkoppen heeft een aantal jaar geduurd.
    We hopen dit jaar dan toch echt het luchtruim weer te kiezen met de Fleet....
    Bedankt voor de verklaring van de bevestiging van het stabilo.
    "We" suggereert dat je betrokken bent bij het beheer van dit vliegtuig. Ik zou het inderdaad graag eens zien vliegen.

Standaard

Nu is dit al niet echt een lawaaitopic, maar met deze foto is er alleen windgeruis te horen. Schleicher ASK.21 PH-844/HY van de Vliegclub Hoogeveen. Niet air-to-air, maar gewoon tijdens de landing op baan 10:

PH-844_02jun10EHHO

Standaard

Deze doet ook stilletjes, hoewel ook dit toestel van zichzelf geen lawaaipapegaai is. De PH-1453 is een Diamond HK.36TTC Super Dimona, die op Hoogeveen werd gebruikt als zweefsleper. Op short finals zijn mooi de luchtremmen te zien, maar ook dat de propellor in vaanstand staat...

PH-1453_16jun10EHHO2_BV

Regels voor berichten