Met die matrassen van tegenwoordig heb je erg veel besturingsmogelijkheden, maar in WO2 was het alleen maar een 'halve bol' om je val te vertragen en met beperkte besturing. Dat zag er zo uit:
Chute_11oct08EHTE07 by Bert Visser, on Flickr
Met die matrassen van tegenwoordig heb je erg veel besturingsmogelijkheden, maar in WO2 was het alleen maar een 'halve bol' om je val te vertragen en met beperkte besturing. Dat zag er zo uit:
Chute_11oct08EHTE07 by Bert Visser, on Flickr
Deze ziet er nog modern uit met van die (tocht?)gaten.
In de zestiger jaren heb ik in Moulins Fr., 12 sprongen gemaakt met model WWII parachutes vanuit een Max Holste Broussard. Eerst de val oefenen vanaf een keukentrapje, daarna optstijgen en vervolgens door dat grote gat naar buiten en het geweldige kleine minuutje in stilte vrij zweven. De besturing was inderdaad beperkt aanwezig door aan 2 van de 4 koorden tegelijk te trekken. Belangrijkste aanwijzing: probeer niet recht naar achteren of naar voren te landen.
Adri
Ja, ik heb geen verstand van parachutes, maar bovenstaande foto lijkt wel een moderne militaire chute. Ik zal er nog een paar laten zien, in verschillende vormen. Je moet me echter niet vragen waarom ze zo zijn...:
Chute_11oct08EHTE02 by Bert Visser, on Flickr
Deze lijkt me het meest op wat we tegenwoordig een matras noemen:
Chute_11oct08EHTE03 by Bert Visser, on Flickr