-
10 juni 2026, 14:06
#1751
Zoek de verschillen in kleurenschema tussen het nieuwe (vorige foto) en het schema daarvoor (hieronder). Het is een andere, oudere, versie van de DC-9; de OH-LYN is namelijk een DC-9-51. Deze dia heb ik gemaakt op 17 mei 1985, ook op Schiphol.

OH-LYN_17may85EHAM by Bert Visser, on Flickr
Laatst gewijzigd door Heron; 10 juni 2026 om 15:26
-
12 juni 2026, 16:29
#1752
Fototechnisch gezien een kl*teplaat, want omdat de hele vleugel er bij op "moet", staat de romp op het rechtse stuk van de foto. Tegenwoordig durf ik wel een stukje vleugel weg te laten als dat mooier is.
Een vaste bezoeker van Schiphol in de jaren '80 en '90 was ZAS Airline of Egypt (die wij altijd Zarkani noemden naar de beide oprichters). Regelmatig waren de 4 Boeing-707s van deze club te zien op Schiphol-Oost, meestal met bonen uit Cairo. Vanaf 1987 mocht ZAS ook passagiers vervoeren en ook die toestellen (o.a. DC-9-87s) waren vaak in Nederland te zien (zelfs op Eelde!)
Dit is een plaatje van de SU-DAB, een B707-328C uit 1967 en ex F-BLCG van Air France. Het c/n is 19521, lijnnummer is 584. Het toestel heeft later nog andere registraties gehad: ST-AKR, SU-DAB, XT-BBF, HB-IEI, 5B-DAZ en 9G-ROX. In 1999 onherstelbaar beschadigd toen het tijdens de start vanaf Bratislava van de baan raakte nadat twee motoren er mee kapten.

SU-DAB_05jul84EHAM by Bert Visser, on Flickr
-
14 juni 2026, 20:00
#1753
Op 4 juli 1984 plaatte ik de 4X-AXG, een B747-258 uit 1978 van El-Al op Schiphol. Deze kist is later omgebouwd tot vrachtkist, nog steeds voor El-Al en later CAL (Cargo Air Lines).
Het toestel is in juli 2009 gesloopt op Tel Aviv.

4X-AXF_05jul84EHAM by Bert Visser, on Flickr
-
16 juni 2026, 12:58
#1754
Op dezelfde dag als de foto van de Jumbo hierboven, kwam ook de passagierskist van El-Al voor m'n lens. De 4X-EAD is een Boeing 767-258(ER) uit 1984 met c/n 22975 en lijnnummer 89. Afgezien van de Boeing testregi N6046P is het altijd de 4X-EAD gebleven. In 2011 werd het toestel uit dienst genomen en op Tel Aviv geparkeerd, waar het twee jaar later werd gesloopt.
Ook dit is weer een diascan, vandaar de wat mindere scherpte...

4X-EAD_05jul84EHAM by Bert Visser, on Flickr
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forumregels