-
Geen beste plaat, maar de enige die ik heb van dit toestel. Als het licht minder wordt in januari (zoals hier op 4 januari 1986) dan zat je vast aan het (dia)filmpje wat in de camera zat...
De 4YB-CAC is een B707-370C van Arab Air Cargo, een samenwerking tussen Irak en Jordanië. Het toestel werd afgeleverd in 1974 als YI-AGF voor Iraqi A/W. In mei 1984 werd het JY-CAC en die samenwerking liep van maart 1984 tot 1989, waarbij het toestel in maart 1984 omgeregistreerd werd tot 4YB-CAC. Daarna in 1989 opnieuw YI-AGF tot het in 1991 geparkeerd werd op Amman en ergens rond 2010 werd gesloopt...

4YB-CAC_04jan86EHAM by Bert Visser, on Flickr
-
De Britse tegenhanger van de Fokker F27 Friendship was de Hawker-Siddeley HS.748 en die, ook met twee Rolls-Royce Dart uitgeruste toestellen, kwamen dus elke dag wel op Schiphol voor de verschillende lijndiensten naar de Britse Eilanden. Een hele bekende was dan ook de G-ATMI van Dan-Air London. Het in 1966 gebouwde toestel met c/n 1592 vloog lang voor Dan-Air, daarna naar Emerald Airways, Business Air en Reed Aviation. Ondertussen is het toestel al jaren geleden gesloopt.

G-ATMI_04jan86EHAM by Bert Visser, on Flickr
-
Nog maar eentje van die besneeuwde 4 januari 1986 op Schiphol. Hier de start van CCCP-85552, een Tupolev Tu-154B2 van Aeroflot. Later werd dit natuurlijk de RA-85552. Het toestel is gesloopt op Sint Petersburg in 2009...

CCCP-85552_04jan86EHAM by Bert Visser, on Flickr
-
Het hoofd landingsgestel is interessant om te zien hoe het in de pod ingeklapt wordt. Op weg naar een vergadering in Warschau zag ik, hoe de bogie omdraait tot het evenwijdig is met de strut, en er tegenaan ligt, ondertussen draait de strut achterwaarts naar de pod en het geheel wordt als een smal pakketje opgeborgen. De Bristol Britannia had dezelfde configuratie.
-
Ja, klopt. De Groningen Eelde Aviation Society (GEAS, de spottersclub van Eelde) heeft daar een keer een vraag over gemaakt voor de NSK (Nationale Spotters Kampioenschappen).
In die tijd was ik nog behoorlijk bezig in de Flight Sim wereld, dus kon ik via screenshots in FlightSim9 (FS2004) de antwoorden laten zien.
De vraag was ongeveer: Welke kant uit gaat het hoofdlandingsgestel bij het intrekken? Antwoord met "naar voren", "naar achteren", "naar binnen" of "naar buiten".

Tu-154_gear1 by Bert Visser, on Flickr

Tu-154_gear2 by Bert Visser, on Flickr
Overigens probeerde ik in m'n FlightSim kisten te krijgen in kleurenschema's en met regi's die ik zelf gefotografeerd had ...
-
Op 20 april 1986 was ik weer op Schiphol, maar het weer werkte niet echt mee...
Dit was wel het jaar dat Transavia hun B737-200's begon in te ruilen voor de -300. Tegelijk daarmee kwam er een ander kleurenschema. De "komkommer" werd vervangen door meerkleurige strepen over de romp (maar in bewolkt weer en vanaf afstand vielen die kleuren niet echt op, zoals hier te zien is).
Hier de PH-HVG 'Wubbo Ockels', een B737-3K2 uit 1986 (ingeschreven op 11 maart 1986, dus net een week oud!). Het c/n is 23412, lijnnummer is 1198.

PH-HVG_20apr86EHAM by Bert Visser, on Flickr
-
10 juli 2026, 14:52
Eén van de mooiste spottersplekken op Schiphol was toch wel het weggetje langs bijna de hele 06-24 "Kaagbaan". Helaas is alles daar nu volgebouwd met vrachtgebouwen en dergelijke en zijn dit soort platen onmogelijk geworden. Op 3 mei 1986 kon je daar nog gewoon komen (en stonden toen zelfs nog woonhuizen langs die weg) en daar is dan ook de EC-CID van Iberia geplaat.
EC-CID is een Boeing 727-256 uit 1974 met c/n 20974 en lijnnummer 1077. Het heeft vanaf nieuw altijd voor Iberia gevlogen en als 'ie ondertussen niet gesloopt is, moet 'ie ergens achteraf in een hoekje van Madrid-Barajas staan te rotten...

EC-CID_03may86EHAM by Bert Visser, on Flickr
Regels voor berichten