1 keer in mijn leven een vlucht gemaakt in een 360, dat was op Puerto Rico in 1994. Bijzondere ervaring, zo'n geheel vierkante cabine. Beetje Fokker F.VII gevoel kreeg ik er bij.
1 keer in mijn leven een vlucht gemaakt in een 360, dat was op Puerto Rico in 1994. Bijzondere ervaring, zo'n geheel vierkante cabine. Beetje Fokker F.VII gevoel kreeg ik er bij.
Als het regent in mei is april voorbij.
Het model van Short Brothers voor de SD360 was de SD330, herkenbaar aan z'n dubbele staart. De SD330 was ook populair bij de USAF, want dit (voor Amerikaanse begrippen) kleine toestel kon, uitgerust met een achterste laaddeur (de 'ramp') een F-16 motor meenemen. De operationele kosten van de C-23 Sherpa, zoals het toestel bij de USAF bekend is, waren natuurlijk veel kleiner dan die van de C-130 Hercules. Vandaar dat je de Sherpa op elke Europese USAF-basis kon zien... ook op Soesterberg waren ze vaak te gast. Ik heb blijkbaar nog geen plaat van de Sherpa gedigitaliseerd, dus dan eerst maar een 'gewone' Shorts SD330, in dit geval een SD330-100 van Gill Air, die op 8 mei 1987 Eelde bezocht.
G-RNMO_08may87EHGG by Bert Visser, on Flickr
En met dit toestel begon het moderne verhaal van Short Brothers, die natuurlijk in het verleden al heel wat fijne vliegtuigen hadden gebouwd. Het toestel waar de SD330 en SD360 uit voortkomen is de SC.7 Skyvan. Eerste vlucht was in 1963 en er zijn er (volgens Wiki) 149 van gebouwd. Van de SD330 zijn er (alweer volgens Wiki) 141 gebouwd en van de SD360 165 stuks.
Als ik moest gokken had ik die getallen hoger geschat, want ik zag er regelmatig eentje op Eelde en andere velden...
Hier een plaatje van de PH-SBA, een Shorts SC.7 Skyvan-3A Srs.100 van RV-Aviation op Eelde op 30 juli 1987:
OH-SBA_30jul87EHGG by Bert Visser, on Flickr
Jullie hadden nog een foto te goed van de militaire variant van de Shorts SD330, de C-23A Sherpa. Ik heb de eerste (maar niet de beste) dia die ik vandaag tegenkwam gescanned en die zie je hier: de 84-0471 op Soesterberg op 26mei 1988:
Ja, die letters zitten tegenwoordig ook veel te dicht op elkaar op zo'n toetsenbord...
Een vliegtuigtype wat je de laatste jaren niet meer in West-Europa tegenkomt (om politieke redenen) is de Tupolev Tu-204-300,ook wel Tu-234 genoemd. Hier is de RA-64038 van Vladivostok Air op Rotterdam op 9 september 2012:
RA-64038_09sep12EHRD2 by Bert Visser, on Flickr
Deze mag nog wel in West-Europa komen, maar dat komt omdat dit geen Rus is, maar een Oekraïner. De UR-82009 taxiet hier net tussen de vrachtplatformen door op Schiphol op 1 oktober 2011.
UR-82009_01oct11EHAM by Bert Visser, on Flickr
Helaas vreselijke lichtomstandigheden en dus een slecht belichte dia. En van een slechte dia krijg je nooit een goede scan. Toch past dit wel een beetje bij het onderwerp, namelijk een Il-62 van het Noord-Koreaanse Air Koryo, dat een lijndienst onderhield tussen Pyongyang en Berlijn (en misschien dat nog wel doet?)
P-881_26may94EDDB by Bert Visser, on Flickr