Oorspronkelijk geplaatst door
LVA-40
Bijzonder intrigerent ontwerp, nooit van gehoord!
Wat mij wel direct te binnen schoot is dat de KLM (West-Indisch Bedrijf) voornemens is geweest twee Republic Sea Bea's aan te schaffen:

Uit Amigo di Curacao, 31 december 1946
Ik heb het vermoeden dat de KLM tijdens die "besprekingen voor de neus weg" ook interesse heeft getoond in de Republic Rainbow.
Qua datering (eind 1946) zou dat goed kunnen, op dat moment hadden American Airlines en Pan Am een optie voor een totaal van 20 Rainbows (de civiele versie).
Omdat de militaire variant niet werd aangekocht door de U.S. Air Force werd ook de civiele ontwikkeling stopgezet, ergens in de periode maart-mei 1947.
Dat was nog voordat de twee militaire prototypen waren getest en geevalueerd, maar ik vermoed dat het kostenplaatje de doorslag heeft gegeven.
De Rainbow werd overigens specifiek aangeboden voor Trans Atlantische vluchten van New-York naar Londen en is het snelste viermotorige propellervliegtuig dat ooit ontwikkeld is.
De Sea Bee's tenslotte zijn nooit in Suriname terecht gekomen.
Wel intrigerend vind ik dan weer onderstaande tekst (afkomstig van
www.hdekker.info) over een link met Gerben Sonderman:
(PH-PBE) Type onbekend =
De meest waarschijnlijke kandidaat voor dit kenmerk is de in "Kandidaten" genoemde
Republic RC-3 Seabee
Van dit toestel is de laatste melding in Nederland een uitspraak van Gerben Sonderman (in Avia van 1 juni 1947)
waarin hij zegt dat er elk moment bericht kan komen dat het ingescheept is en hij verwachtte wel een paar testvluchten
te moeten maken voor het verkrijgen van het Bewijs van Luchtwaardigheid. Waarom e.e.a. niet doorging is mij niet bekend.
Enige jaren later was Erik Hazelhoff Roelfzema, een goede vriend van Prins Bernhard, actief met de Seabee PI-C320
(c/n 976, ex. NC6693K, VR-HDV) in Ambon.
Gezien het tijdsverschil is een link tussen deze twee toestellen echter zeer onwaarschijnlijk.