Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Technische gegevens Dornier Do 24K

Standaard Technische gegevens Dornier Do 24K

Uit interesse ben ik me laatst wat meer gaan verdiepen in de Dornier 24 in Nederlandse dienst. Ik heb het altijd al een mooi toestel gevonden en was benieuwd naar informatie hierover. Nu heb ik het boek "Een legendarische vliegboot" gelezen en ik ben erg onder de indruk. Ook kwam ik, op zoek naar meer technische gegevens deze website tegen: www.dornier24.com

Op een aantal pagina's noemt hij een hele lijst technische gegevens die ik in mijn boek niet terugvindt. Jammergenoeg heeft hij zijn bron hier niet bij staan en ook met de bronnenlijst op zijn website kom ik er niet uit in welk boek ik dit kan terugvinden. Ik heb de schrijver van de website gemaild maar geen reactie terug gekregen jammergenoeg. Ik ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen waar deze gegevens vandaan komen.

Het gaat specifiek om deze pagina: http://www.dornier24.com/pages/tech/K-1a.html

Met vriendelijke groet,
    Daniël

Standaard

Dag Daniël,
    Bij het samenstellen van een legendarische vliegboot hebben wij gebruik gemaakt van:
    Werkschrift 1040 Do 24 T-1 (Tp) Bedienungsvorschrift-Fl (januar 1942) (Bediening und Wartung des Flugzeuges
    Werkschrift 2024 Do 24 T-1, T-2 Flugzeug-Handbuch (juni 1942) Teil 0 Allgemeine Angaben
    Werkschrift 2024 Do 24 T-1, T-2 Flugzeug-Handbuch (februar 1943) Teil 10 Beförderung und Bruchbergung
    Deze boeken, technische handleidingen waren ons ter beschikking gesteld door Dr. Wilczek.
    Waar de andere site zijn gegevens vandaan heb kan ik niet beoordelen.
    Groeten, PST

Standaard

Hallo Prudent,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb genoten van het lezen van het boek!
    Maar dan kan de extra informatie in ieder geval niet uit die handboeken komen. Ik zat zelf nog even bij zijn referenties te kijken en heb het idee dat het mogelijk uit 'Verkennen en bewaken' van Nico Geldhof kan komen.

Mvg,
    Daniël

Standaard

Hallo Daniël,
    Het klopt was je denkt. Het boek van Nico Geldhof geeft dezelfde gegevens, en maakt bovendien nog onderscheid tussen de verkenner- en bommenwerperuitvoering.
    Ook wordt geen acht geslagen op de Oelikon 20mm mitrailleur in de speciale middenkoepel. De bemanning van de vliegboot was 6 en niet 5.
    Nico was meestal zeer precies in de gegevens die hij noemde.

Groeten, Rob B

Standaard

Ah oke, bedankt voor die verduidelijking!
    Als ik het goed begrijp zijn er dan drie versies. De K.1 met 3x 7.9mm in koepels(X-1 - X-13), de K.1 met een 20mm snelvuurkanon (X-14 - X-36) en de K.2 met zwaardere motoren (X-37 en de Duitse afbouw).
    Is er toevallig ook iets over de typen bommen beschreven door Nico Geldhof? Ik kan alleen de gewichten 50kg, 100kg, 200kg en mogelijk 300kg vinden. Ik heb op een ander forum een opmerking gevonden van iemand die ze 'vliegtuigbom marine No.2" noemde... maar waar deze persoon dit vandaan heeft weet ik niet. Ook kan ik deze naam nergens anders terugvinden.

Mvg,
    Daniël

Tags for this Thread

Regels voor berichten