Weet iemands iets over de Spitfire PL258 ? De resten van deze Spitfire schijnt in 2018 gekocht te zijn door Noren in Nederland. De Noren willen dit toestel luchtwaardig restaureren.
Weet iemands iets over de Spitfire PL258 ? De resten van deze Spitfire schijnt in 2018 gekocht te zijn door Noren in Nederland. De Noren willen dit toestel luchtwaardig restaureren.
Als het regent in mei is april voorbij.
De restauratie wordt uitgevoerd door TARC (The Aircraft Restauration Company) op Duxford, dus John Romain zal wel zorgen dat het goed komt. Hieronder 2 linkjes naar Noors nieuws over deze Spit.
Spitfire PL258 press release – Norwegian Spitfire Foundation
NSF Talks - NSF Talks - Lars Ness | RSS Podcasting
Dank je Bert, die eerste had ik al gevonden. Maar ik ben benieuwd wanneer het toestel gevonden is en wat ervan over was. Zijn daar foto's van?
Toestel maakte met de piloot een buiklanding.
Tubantia : Noren op zoek naar oorlogshistorie vinden restant Spitfire op Reutums erf
Uit het artikel :
Er wordt gewezen naar de overkant. Daar blijkt geen familie Weiden te wonen, iets verder aan de Boerkampsmorsweg wel. Hier ontvangt Alphons Weiden (72) de Noren hartelijk. "Die Spitfire? Ja hoor, die hebben mijn vader en broers weggesleept, dat klopt. Of ik daar nog wat van heb? Jazeker, het staartwiel, kom maar binnen."
Ik neem aan dat de twee Noren het staartwiel gekocht hebben en daaromheen nu een Spitfire laten bouwen.................
Nog zo'n restauratie project: Scot's secret mission Spitfire found in Norwegian peat bog - BBC News
www.spitfireaa810.co.uk :
When the aircraft was recovered in July 2018, some 70%of the aircraft remained intact either at the wreck site or in the immediate local area, making this one of the most substantial recoveries in recent decades.
En dat melden ze met droge ogen! Ik kan dat een ieder geval niet helemaal serieus nemen.
Het erge is dat de Britse luchtvaart autoriteiten zelf ook hebben gezien dat het helemaal uit de hand loopt, zie volgende publicatie : Ex-Military Aircraft Design, restoration and continuing airworthiness approval CAP 1640
Zie bladzijde 23 : Inspection of the project: There is no set threshold minimum for the amount of original material needed for the aircraft to be considered genuine, but there must be something recognisable and tangible as the start material. To ascertain whether or not sufficient material exists, the aircraft will need to be inspected. It should be anticipated that as a minimum, primary structure is available – generally, although not exclusively, from the fuselage – to establish a viable start point.