Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 35

Discussie: Spitfire bij Kethel

  1. #11
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.341

    Standaard

    Ja, en de kist heeft een 3-bladprop en ook 3 gecombineerde uitlaatjes aan elke kant, dus moet het een Mark.1 of Mark,2 zijn. Daarna kreeg elke cylinder z'n eigen uitlaat.

  2. #12
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    55

    Standaard

    De Mk.V had ook nog een 3 blads propeller en 3 uitlaten per kant. De 6 uitlaten per kant verscheen voor het eerst op de Mk.IX

  3. #13

    Standaard

    Inderdaad, maar de Mk. V had niet van die brandstoftanks onder tegen de vleugel gemonteerd.
    Sommige Mk. V toestellen hadden wel een zogenaamde "slipper tank" onder de romp tussen de wielpoten.

    Als ik ervan uit ga dat de spit op de foto een Mk. I of Mk. II is die in augustus 1941 in Nederland neergekomen is dan komen er niet veel in aanmerking.
    De enigen die op 21 aug 1941 neerkwamen waren de P7904 en P8370 bij Ijmuiden, maar dat is ver van Kethel en bovendien vielen beiden waarschijnlijk in zee.
    Dan blijft eigenlijk alleen nog de P7691 over die op 28 aug 1941 bij Rotterdam neer kwam.
    Weliswaar niet op 21 aug, maar hoe nauwkeurig is die Schiedam beeldbank?
    Overigens was de P7691 volgens bronnen tijdens het ongeval bij 152 Sqn, maar twee weken eerder was die nog bij 130 Sqn.
    Is het mogelijk dat het toestel na twee weken bij 152 nog steeds de code van 130 droeg?
    Of is het toestel nooit daadwerkelijk naar 152 overgeplaatst en zijn de bronnen die dat vermelden, en waarschijnlijk allemaal elkaar kopiëren, gewoon fout?

    P7691 IIa CBAF MXII 38MU 29-11-40 609Sq 24-2-41 combat over Rye harbour CB ops 26-2-41 P/O JEI Grey inj [610Sq] AST 56Sq 18-5-41 66Sq 18-5-41 130Sq 20-7-41 152Sq 15-8-41 FTR nr Rotterdam Holland 28-8-41 FH99:10 Sgt A Savidge PoW
    Bron: http://www.airhistory.org.uk/spitfire/_prodn%20list.txt
    Laatst gewijzigd door Dagger; 17 november 2021 om 13:00

  4. #14
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    865

    Standaard

    Dat was een stevige premie in die tijd :

    Naam: bekendmaking.PNG
Bekeken: 93
Grootte: 373,6 KB

    Niewsblad van het Zuiden, Augustus 1941
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 17 november 2021 om 16:04

  5. #15
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    Inderdaad, maar de Mk. V had niet van die brandstoftanks onder tegen de vleugel gemonteerd.
    Sommige Mk. V toestellen hadden wel een zogenaamde "slipper tank" onder de romp tussen de wielpoten.
    Ik maakte die opmerking over de Mk.V slechts ter completering. Niet omdat ik de suggestie wil wekken dat het hier om een Mk.V gaat.

    Als ik ervan uit ga dat de spit op de foto een Mk. I of Mk. II is die in augustus 1941 in Nederland neergekomen is dan komen er niet veel in aanmerking.
    De enigen die op 21 aug 1941 neerkwamen waren de P7904 en P8370 bij Ijmuiden, maar dat is ver van Kethel en bovendien vielen beiden waarschijnlijk in zee.
    Dan blijft eigenlijk alleen nog de P7691 over die op 28 aug 1941 bij Rotterdam neer kwam.
    De datum 21 augustus 1941 is alleen aan de orde gekomen omdat volgens het SGLO Verliesregister de enige twee Spitfires van 130 squadron die in (de buurt van) Nederland zijn neergekomen op die datum vielen. Er vanuit gaande dat de foto in Nederland is gemaakt, is dat het eerste waar ik altijd naar kijk. Maar dat daar iets niet klopt, was al duidelijk. Of het is niet in Nederland, of het Verliesregister is niet compleet.
    28 augustus is een bekende datum voor luchtoorlogvorsers die zich met de omgeving van Rotterdam bezighouden. Op die datum vond namelijk rond 19.00 u. een daglichtaanval op de Rotterdamse haven plaats door vier Blenheim-squadrons, die voor de Blenheims dramatisch verliep. 19 en 152 sqdn verzorgden het escorte. 19 sqdn bleef boven de Nederlandse kust kruisen, terwijl de Blenheims op boomtophoogte doorvlogen naar de Rotterdamse havens. 152 zwenkte tijdelijk naar zuiden en volgde daarna de Blenheims op enige afstand om ze rugdekking te geven. 152 sqdn kwam dus verder landinwaarts dan 19 sqdn.

    Overigens was de P7691 volgens bronnen tijdens het ongeval bij 152 Sqn, maar twee weken eerder was die nog bij 130 Sqn.
    Is het mogelijk dat het toestel na twee weken bij 152 nog steeds de code van 130 droeg?
    Het valt niet uit te sluiten. Diverse bronnen melden inderdaad het verlies van P7691 bij "Rotterdam". Het Verliesregister kent op 28 augustus alleen twee machines van 19 sqdn. Eén in zee voor de kust en één op het strand bij Rockanje.

    Of is het toestel nooit daadwerkelijk naar 152 overgeplaatst en zijn de bronnen die dat vermelden, en waarschijnlijk allemaal elkaar kopiëren, gewoon fout?
    Dat van elkaar overschrijven is inderdaad een fenomeen. Of dat hier ook het geval is, durf ik niet zeggen.
    Dat er aan de Nederlandse kant vooralsnog geen melding is van een Spitfire van 152 sqdn bij Rotterdam op 28 augustus, zegt ook wel iets.

    Ik zal het ORB van 152 sqdn een gaan bekijken
    Laatst gewijzigd door HansV.; 18 november 2021 om 11:17

  6. #16
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    865

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    Dan blijft eigenlijk alleen nog de P7691 over die op 28 aug 1941 bij Rotterdam neer kwam.
    Weliswaar niet op 21 aug, maar hoe nauwkeurig is die Schiedam beeldbank?
    Dus eigenlijk was de long range versie bedoeld om bommenwerpers te beschermen.
    Nu zie ik op de verlies lijst op 21 augustus 1941 geen bommenwerpers. Maar op 28 augustus een verlies van wel 6 Blenheims boven Rotterdam.
    Verder waarom een Spitfire in 2 maanden in 3 squadrons ?
    Dit type LR vloog slecht en ik zou het wel weten snel doorschuiven naar een ander Squadron.....Oja overschilderen laat maar.....

  7. #17
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    55

    Standaard

    Na even zoeken in het ORB van 130 sqdn vind ik P7691 terug op 29-08-1941. De machine was op 28 augustus 1941 dus niet operationeel bij 152 sqdn.

    Noot: aanvankelijk had ik bij dit bericht een plaatje van de betreffende pagina. Even later realiseerde ik me dat daar copyright op rust. Om mijn account bij de National Archives niet in gevaar te brengen heb ik het plaatje weer weggehaald. Wat overigens nog niet eens zo eenvoudig is. Wie zich toch van het gemelde feit wil overtuigen kan me mailen.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 18 november 2021 om 12:05

  8. #18
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    865

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Na even zoeken in het ORB van 130 sqdn vind ik P7691 terug op 29-08-1941. De machine was op 28 augustus 1941 dus niet operationeel bij 152 sqdn.
    Dus ook niet neergestort op 28 augustus.....

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Na even zoeken in het ORB van 130 sqdn vind ik P7691 terug op 29-08-1941. De machine was op 28 augustus 1941 dus niet operationeel bij 152 sqdn.
    Dat bevestigt wat ik al op de website van 152sq gezien had, waar de P7691 niet genoemd wordt http://www.152hyderabad.co.uk/html/aircraft.html ondanks dat andere websites de P7961 wel bij 152sq noemen.

    Als de P7691 op 29-8-41 nog twee vluchten gemaakt heeft dan kan hij niet een dag eerder bij Rotterdam (Kethel) gestrand zijn. Dus ofwel de PJ-N is niet de P7691, ofwel de P7691 is later dan 29-8 bij Rotterdam gestrand. Wat zegt het ROB van 130sq over de P7961 op 28-8-41? En de dagen na 29-8-41?

    En wat zegt het ROB over de P7904 en P8370 van 130sq die op 21-8-41 bij Ijmuiden neergeschoten zouden zijn?
    De laatste regel op de vorige bladzijde van dat ROB noemt P/O Pickstone die op de vorige dag (neem ik aan) aan het eind van de middag nog een vlucht gemaakt heeft. Echter ene P/O Pickstone wordt door andere bronnen ook genoemd als zijnde de piloot van de P7904 die op 21-8-41 bij Ijmuiden neergeschoten werd en gevangen genomen werd. Het kan natuurlijk dat er twee piloten met de naam Pickstone bij 130 sq vlogen, of dat de tweede pas arriveerde na 21-8, maar het doet mij twijfelen of de aanval op Ijmuiden daadwerkelijk door 130sq gedaan is, mede gezien de enorme afstanden die dan gevlogen zouden moeten zijn.

    130 squadron was in die tijd gestationeerd op RAF Portreath wat in de uiterste zuid-west punt van Engeland is. De afstand hemelsbreed tussen Portreath en Ijmuiden is ongeveer 730 km (gemeten op Google maps), heen en weer dus 1460 km. Zelfs met een extra 40 Imp. gallon tank onder de bakboordvleugel kan een Spitfire dat bij lange na niet. Hij zou zowel op de heenweg als op de terugweg een tussenlanding moeten maken in oost Engeland om bij te tanken. Het kan natuurlijk, maar het lijkt me vreemd dat men Spitfires uit Portreath naar Ijmuiden zou sturen terwijl er in oost Engeland tig Spitfires op tig vliegvelden gestationeerd waren.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 18 november 2021 om 15:08

  10. #20
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    55

    Standaard

    @Dagger: ik heb nu even weinig tijd, maar het ORB van 130 sqdn zegt dat Pickstone op 21 augustus 1941 inderdaad met P7904 de raid op IJmuiden begeleidde en niet terugkeerde. Er werd die dag gevlogen vanaf Coltishall (Norfolk)
    Het ORB vermeldt ook dat vliegtuigen van 130 sqdn regelmatig convooien beschermden langs de Britse kust en in het Kanaal. Misschien werden er voor dat doel 'shuttle'-vluchten gemaakt tussen Portreath en meer noordelijke vliegvelden of werd een deel van het squadron regelmatig verplaatst.
    Vermeldingen van Pickstone na 21-08-1941 kan ik in het ORB niet vinden.

    Ik kom er later nog op terug.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •