Interessante foto.
Ongetwijfeld weer uit een album van een inmiddels overleden Duitse militair, dus tot nu toe onbekend. Ik kan me ook geen andere foto van een D-21 voor de geest halen in deze positie, nog op de wielen, maar achteroverhangend omdat de romp achter de cockpit geknakt is. Hoewel je jezelf kun afvragen welke schade precies door wat is ontstaan. Het vliegtuig is ook al danig door souvenierjagers onder handen genomen, denk ik. Het prikkeldraadhek op de voorgrond, met betonpaaltjes, doet denk enaan de afrastering langs een Rijksweg. Op de achtergrond lijken kassen (warenhuizen) te staan.
Er zal op het forum vast wel een D-21 kennen zijn, die weet waar dit is en om welke D-21 het gaat. Misschien wil het NIMH hem wel kopen..
Naschrift: we zijn er al uit, geloof ik. Het is de 222, die crashte bij monster:
Crash Site Fokker D-XXI 0222 - Monster - TracesOfWar.com
Stond aanvankelijk op z'n neus, minus staart.
Laatst gewijzigd door HansV.; 16 april 2023 om 08:13
Gezien de kromming van de propellerbladen lijkt het me waarschijnlijk dat hij bij de landing met draaiende motor op z'n neus tot stilstand is gekomen,
en pas daarna achterover getrokken.
In het D.21 boek van Peter de Jong staat op pagina 161 nog weer een andere foto van de 222 achterover waarbij de kromme propellerbladen goed te zien zijn.