Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Onbekend wrak mei 1940.

  1. #1

    Standaard Onbekend wrak mei 1940.

    Hoi,

    Kan iemand dit wrak plaatsen? Zou in mei 1040 in de buurt van Gennep neergekomen zijn.
    https://www.ebay.de/itm/155551772665...Bk9SR9bixd-HYg
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    154

    Standaard

    Gezien het roundel-type is de foto in ieder geval voor half 1942 gemaakt. Op een andere foto van dit wrak lijkt het restant van een ster-motor met een collector-exhaust te staan. Van de squadron-code is één letter een 'Y'. Een andere foto toont wat lichte (50kg?) bommen lijken waar het staartstuk af is. Als de beschrijving van de bron van de foto's klopt, zijn ze in mei 1940 gemaakt. Gezien de bommen en de ster-motor zou het een Blenheim kunnen zijn. Bij Kessel crashte op 10 mei 1940 een Blenheim van 18 squadron, maar dat is meer dan 25 km. van Gennep. En de squadron-code van 18 squadron is 'WV'. Het rompdeel met de squadron-code lijkt me geheel van metaal, geen linnen.

    Kortom: In het Verliesregister van de SGLO is geen geval te vinden dat hierop kunnen passen. Squadron-codes nalopen zou nog wat kunnen opleveren.

  3. #3
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Lijkt me toch echt niet zo moeilijk.
    Dit is de Blenheim met de reg. WV-Y van No. 18 Sqn. die op 10 mei 1940 bij Kessel is neergekomen.
    De reg. is duidelijk op de foto leesbaar.
    De overige gegevens zijn te lezen onder T0095 in het SGLO Verliesregister.

    Jaap

  4. #4
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    154

    Standaard

    Zo bekeken is het inderdaad niet zo moeilijk. Hoewel de Duitser die de foto aan 'Gennep' koppelde dan wel ruim 40 km (ik heb het nog eens nagemeten) mis zat.
    Echter: de squadron-letters zijn normaal allen van gelijke grootte. De letter die op de foto rechts van de roundel staat, lijkt in eerste instantie geen 'V', maar eveneens een 'Y', waarvan de verticale poot is weggevallen door de beschadiging van de romp. Als het wèl een 'V' zou zijn, zou die in dit geval hoger op de romp hebben gestaan dan de 'Y'.
    Maar als je foto's van 18 squadron Blenheims uit die periode bekijkt, blijkt dat dit laatste toen vaak niet het geval was. De letter of letters die achter de roundel staat (staan) inderdaad hoger op de romp.

    30.04.1940 No. 18 Squadron Blenheim IV L8875 WV-S Sgt. Alfred W.S. Thomas (aircrewremembered.com)

    Zie de tweede foto in de link. Opvallend is ook dat deze Blenheim geen fin-flash voert.

    Je aanname zal dus wel kloppen. Dat die Duitse officier zich nogal vergiste in de plek (kennelijk staat die achterop de foto) zal wel komen omdat er tussen het moment dat de foto is gemaakt en het moment dat hij de plek achter op de afdruk kon schrijven de nodige tijd verlopen is.

  5. #5

    Standaard

    Dank voor de reacties, nu dus duidelijk om welk toestel het gaat. Ik had zelf al gezocht op Gennep maar kan niets vinden wat in de buurt van mei 1940 kwam.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #6
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Mathieu, dat is het probleem met foto's die via ebay worden aangeboden.
    Je beter de voorkant serieus nemen en de informatie op de achterkant hooguit als een aanwijzing.
    Ik vertrouw ze nooit, die foto aanbieders.

    Jaap

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.369

    Standaard

    Foutje.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 mei 2023 om 09:42

  8. #8
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Zo bekeken is het inderdaad niet zo moeilijk. Hoewel de Duitser die de foto aan 'Gennep' koppelde dan wel ruim 40 km (ik heb het nog eens nagemeten) mis zat.
    Niet vergeten dat "deze" Duitser het goed zou kunnen hebben gehad en dat de informatie in het verlies register fout kan zijn............

  9. #9
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    154

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaap Woortman Bekijk bericht
    Ik vertrouw ze nooit, die foto aanbieders.
    Als ik het goed begrijp was het hier de oorspronkelijke eigenaar (mogelijk de maker) van de foto die zich vergiste in de locatie. Dat is toch net even anders. Zonder een opschrift op de foto zou de huidige aanbieder geen idee hebben van de plek.

    Overigens is de foto inmiddels verkocht voor een opvallend laag bedrag. Er was maar één bieder. Weer het NIMH? Ik hoop het.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 23 mei 2023 om 10:56

  10. #10
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    154

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Niet vergeten dat "deze" Duitser het goed zou kunnen hebben gehad en dat de informatie in het verlies register fout kan zijn............
    De bemanningsleden, die allen om het leven kwamen, zijn in eerste instantie begraven in Venlo. Dat lijkt me niet logisch, als de crashlocatie Gennep was.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •