Hij had dus zo te zien een bonus gekregen, maar hij kreeg dus oorspronkelijk geen lintje, hoewel de bwk's zich een slag in de rondte werkten op de eerste Indiëvluchten. Standsverschil. In Delpher kun je een krantenbericht vinden waarin staat dat, hoewel de Rotterdamse Lloyd de bemanning van de H-NACC een gratis thuisreis aanbood, Jan Thomassen à Thuessink van der Hoop voor zichzelf en Van Weerden Poelman een eersteklas ticket bestelde en voor Van den Broeke tweede of derde klasse... maar ik weet niet of dat echt waar is.
Grappig dat je Anthony Fokker op foto's van de huldiging met Van den Broeke ziet praten, dat pleit wel voor Anthony.
Peter
Laatst gewijzigd door Fogg; 27 april 2025 om 17:43
Ja, dat artikeltje inderdaad, dank je, Mathieu. Wel een apart verhaal, nietwaar. Aneta was een persbureau in Nederlands-Indië, wel een vrij betrouwbare bron lijkt mij. Maar ik zou er graag een bevestiging van hebben voor mijn boek over de F.VII.
Dank je wel. Maar dan blijft de vraag of Van der Hoop dat zo geregeld heeft.
Je moet wel door de ogen van die tijd kijken, misschien dacht hij dat hij het niet kon maken om Piet met de pet in de eerste klasse te laten dineren. Maar gezien de verontwaardiging werd daar toch ook wel anders over gedacht.
Andere tijden Peter, ik heb wel eens gelezen dat tijdens de mobilisatie collega's van KLM bij de LVA niet aan de zelfde tafel mochten zitten om dat ze verschillende rangen hadden.
Of de Hoop het geregeld heeft zal wel een mysterie blijven, maar ik kan mij voorstellen dat de KLM agent het geregeld heeft.
Uit een in memoriam uit 1965 blijkt wel dat Van der Hoop een niet erg geliefd persoon was, en 'In houding en mentaliteit droeg hij het stempel van zijn patricische afkomst.' https://brill.com/view/journals/bki/125/4/article-p401_1.xml?srsltid=AfmBOor9JlX8lX6u4c6RBte0i76G1Ed 70ABHTmlRyJWTi4cWpmoQjk17
Wel apart, hij vloog slechts van 1922 (of 1921?) tot 1925 bij de KLM en ging toen weer studeren, geografie. Was hij echt (meteen) chef-vlieger? Dat kan ik nergens bevestigd vinden, ook niet in Biografische bouwstenen in Luchtvaartkennis 2013-2. Maar hij was wel de eerste officier die van LVA naar KLM ging.
Even de foto aan een zoektocht onderworpen. Pieter van den Broecke staat hier voor het pand van Stokvis & zonen op de Keizergracht 313 in Amsterdam. Stokvis was de importeur van Indian motoren..