Middag,
Kwam zojuist een voor mij onbekende foto van een G-1 tegen op eBay :
FOTO - FLUGZEUG - BEUTE-FLUGZEUG - FOKKER mit Doppelrumpf - Holland "Rotterdam" | eBay
groeten,
Benno
Middag,
Kwam zojuist een voor mij onbekende foto van een G-1 tegen op eBay :
FOTO - FLUGZEUG - BEUTE-FLUGZEUG - FOKKER mit Doppelrumpf - Holland "Rotterdam" | eBay
groeten,
Benno
Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 november 2024 om 14:03
Laatst gewijzigd door Mathieu; 23 november 2024 om 14:04
Inderdaad; ik heb deze foto ook nog nooit gezien, maar dat is ook niet onlogisch: waarschijnlijk is de foto afkomstig uit een privé-album van een voormalige Duitse militair. Dat geldt voor de meeste oorlogsfoto's die de laatste jaren op de markt komen. Ik kan de plek waar het G-1 staat niet helemaal plaatsen: er zijn op de achtergrond een paar grote kranen te zien, maar di zijn torenkranen, die ik niet meteen met Waalhaven associeer. De G-1 is al voorzien van Duitse kentekens, dus foto uit enige tijd na de meidagen van 1940 gemaakt.
Dezelfde verkoper heeft ook foto's van de Whitley N1377 die in july 1940 een gelsaagde noodlanding maakte bij Spijkenisse. Daarvan zijn al de nodige foto's bekend, maar deze had ik ook nog nooit gezien.
--
groet,
HansV.
Ja, deze is nog wat intrigerender. Ook duidelijk de restanten van een G-1, gecamoufleerd zelfs. Hoe verkoper erbij komt dat dit in de buurt van Schiphol is, wordt niet duidelijk. Eerlijk gezegd weet ik niet of er in de meidagen G-1's op Schiphol zijn geweest.
Overigens varieert de kennis van de luchtoorlog-materie bij de diverse verkopers nogal. Zie bijvoorbeeld dit aanbod:
Abgestürztes deutsches Flugzeug Messerschmitt Bf 109, Zweiter Weltkrieg, WKII | eBay
Overduidelijk géén Messerschmitt Bf 109.
Maar wat dan wel?
Adri
@ Adri.
Hurricane.
@ Hans V.
Wel degelijk Schiphol, alleen buiten de luchthaven op de rijksweg (heette het toen al snelweg?) genaamd Haagweg in de middenberm, enige zelfs door het personeel in brand gestoken. Heb meerdere foto's daarvan ongeveer zoals de aangebodene in mijn verzameling.
Als jij niet weet dat er op Schiphol G.1's waren kijk dan maar eens bij Fokker - Nieuwe oogst. Iets wat ik al negen jaar geleden begon. Ook daar zie je trouwens ook drie van die middenberm foto's, bij #9, #44 en #73.
In dat draadje zie je ook het antwoord op je vraag waar die aangeboden Fokker staat. De kranen en een zichtbaar gebouw zijn ook op één van mijn foto's te zien, van de G.I 312, zie #17 en de ontstane discussie met o.a. Tracker daarop volgend.
https://www.nederlandseluchtvaart.nl...-oogst-Fokkers
Groet, Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 24 november 2024 om 09:48
Benno, Ik ben even zo vrij geweest de foto's erbij te plaatsen. Hoop dat je geen bezwaar hebt.
De G.1 aan de Haagweg zijn de resten van de 325. De andere is volgens mij de 355 welke op Waalhaven buitgemaakt is.
Als het regent in mei is april voorbij.
@Ruud; ik heb niet alle beschikbare kennis over de G-1's in de meidagen meteen paraat, maar je verhaal is duidelijk. Bedankt ook voor de link naar de draad 'Fokker-Nieuwe Oogst'!
Ik bezoek dit forum nog maar een paar jaar. In 2021 heb ik mijn (lokale, omgeving Dordrecht) onderzoek naar de luchtoorlog weer opgepakt en toen kwam ik o.a. dit forum tegen. De door jou genoemde draad startte al in 2015..
Een reeks heel interessante foto's, waarvan ik me afvraag wat je er verder nog mee gaat doen. Ondertussen ben je bezig een groot deel van je verzameling op dit forum te plaatsen, zonder 'kopieer-beveiliging'. Bij veel foto's in de 'Fokker - Nieuwe Oogst' draad heb je nog wel zo'n watermerk. Ik heb zelf geen enkele drang om ze te willen hebben, want wat er op staat valt buiten het gebied dat ik onderzoek, maar een instituut als het NIMH zou ze graag in de collectie opnemen, denk ik.
Ik heb de bewuste draad ondertussen helemaal doorgenomen en heb er weinig aan toe te voegen, behalve één ding, maar dat zal ik de draad zelf doen.