Vanavond zit ik wat te zoeken op de Traction Avant. Daarbij kom ik een advertentie tegen voor een van de mooiste uitvoeringen, de 7CV cabriolet. En er is een, kleine, link naar de meidagen van 1940. Vliegenier Schoute, welke omkwam in een G.1 bij Nieuw Lekkerland, had zo'n cabriolet. Er is een foto bekend van hem staand voor de auto met kogelgaten erin. Ik ben die foto kwijtgeraakt, maar misschien heeft iemand hier de foto nog.
Dat is een mooie mix van mijn (onze) interesses Mathieu. (ouwe) Citroëns, (oorlogs)luchtvaart en Nw. Lekkerland (mijn woonplaats).
Van die G.1, die bij ons op 13 mei '40 in de polder achter mijn huis neerstortte, is niet veel meer over. Waarschijnlijk hebben de Moffen alles gründlich geborgen, want een zoektocht een aantal jaren geleden, leverde bar weinig op.
In 2001 heeft stichting Crash in samen werking met de mensen van de stichting G.1 opgravingen gedaan. Veel klein spul is toen naar boven gekomen. Helaas geen nummers waar het registratie nummer uit op te maken viel. De eigenaar van het land was erg enthousiast geworden en had zichzelf een metaaldetector aan geschaft om zelf ook eens te zoeken. Op een gegeven moment ging hij naar het veld en parkeerde zijn auto bij de weg, daar probeerde hij de detector even uit. Die sloeg meteen uit, dus schep erbij en graven. Toen vond hij de stuurknuppel! Waarschijnlijk bij het afvoeren van de resten daar in de grond gekomen.