-
F.VIIa PH-ADZ met Wasp-motor?
Hallo allemaal,
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fokker_F.VIIa_PH-ADZ_with_KLM_%287585229752%29.jpg
Op foto's van de F.VIIa PH-ADZ heeft dit toestel een afwijkende motor, zo te zien een Pratt and Whitney Wasp met Townend-ring. Best logisch, want dit werd een standaardmotor bij de KLM in plaats van de oude Bristol Jupiter. Maar volgens mij was PH-ADZ de enige F.VIIa die zo werd verbouwd, al bleven er ook nog diverse andere F.VIIa's in dienst. Kan iemand dit bevestigen en weet iemand hier meer van?
Op de site van Herman Dekker staat:
25.08.1932 F.VIIa 2 PH-ADZ BvL Reparatie KLM
Deze herstelling hield in: "wyziging motoren type resp. opstelling van de motoren in dit vliegtuig"
H-NADZ/PH-ADZ was de oude H-NACJ, die was overgenomen door de Belgische miljonair Loewenstein en gecrasht. Teruggekocht en gerepareerd met constructienummer KLM 2. Toen, in 1927, kreeg het toestel op proef een Jupiter-motor in een gestroomlijnde cowling, die niet beviel en weer werd verwijderd. Maar daar gaat mijn vraag dus niet over.
Groet, Peter
-
Soerabaijasch handelsblad 20-11-1933
-
Dank je Pim. Niks over de F.VIIa, maar je brengt me wel op het idee dat die F.VIIa misschien een experiment is geweest om die motor te testen.
Alleen, de F.XII met Wasp-motoren kwam al in 1931 in dienst en bij de PH-ADZ lijkt ie dus pas in augustus 1932 te zijn ingebouwd.
Regels voor berichten