In de jaren vijftig met mijn grootmoeder in de KLM bus van de Kalvermarkt in Den Haag een middagje naar Schiphol, vliegtuigen kijken. Heerlijk!
Printable View
In de jaren vijftig met mijn grootmoeder in de KLM bus van de Kalvermarkt in Den Haag een middagje naar Schiphol, vliegtuigen kijken. Heerlijk!
Ja washout, mooie herinneringen. De jaren vijftig waren geen vetpot maar het was een stuk rustiger in Nederland met zijn in 1949 10 miljoen inwoners en nog niet op grote schaal gemotoriseerd. Er moest nog behoorlijk wat hersteld/opgebouwd worden na WOII, dat wel. In 1958 verhuisde ik van Utrecht-Noord (Zuilen) naar Amsterdam. Toen werden de fietstochtjes naar vliegvelden Soesterberg en Hilversum ingeruild tegen Schiphol. Komend vanaf de Zeilstraat, linksaf de Aalsmeerweg op en dan via de oude Haagweg met een vernield (spoorweg?)viaduct dat er nog jaren stond.
Kaart 563. Een ouwetje uit 1919.
Tentoonstellingsterrein E.L.T.A. met prominente aanwezigheid van Handley Page en Rolls-Royce.
Bijlage 24479
Groet, Ruud.
Vind het allemaal fantastisch datt verzamelen van foto,s . Toen ik een snotaap was sloopte ik samen met oudere vriend een radioset uit een Duits vliegtuig Ju 52/3
ML AXIX heb ik nooit meer iets van gehoord misschien kan onze super Duitse Spezialist er mij iets meer over vertellen .
willem apenstaartje btinternet punt com vast bedankt Ruud
Beste Willem, ik suggereer je mailadres anders vorm te geven, zoiets: willem apenstaart btinternet punt com. Op het internet zijn genoeg ongunstig gezinde luiden aanwezig en die kunnen zo veel makkelijker achter maildressen komen. Wellicht kun je het zelf nog wijzigen via de 'Edit' functie? Anders moet Mathieu het misschien doen.
Aangaande de radio, heb je die nog liggen dan?
Daan
Kaart 564.
PH-TCE (PH-DBE) "Edam". Douglas DC-4-1009. Verkocht als SX-DAG.
Bijlage 24518
Groet, Ruud.
Kaart 565. Niet geheel okselfris maar interessant genoeg.
Jan Olieslagers boven Rotterdam.
Bijlage 24537
Groet, Ruud.
Zou zo'n foto nou gephotoshopt zijn? De straten zijn volkomen leeg, terwijl zo'n vliegmachine waarschijnlijk een hels kabaal maakt. Dat was toch een bijzonder geluid in die dagen, dus waarom kwamen de mensen niet massaal de huizen uit om dit wonder te aanschouwen. Maar er is niemand te zien, laat staan dat men naar boven kijkt. Mijn idee dus: gephotoshopt.
(Overigns is het zwaartepunt van de machine behoorlijk ver naar achteren: het hoogteroer staat naar beneden en het stabilo levert dus een positieve lift op. Is dat niet gevaarlijk vliegen?)
ja natuurlijk maar niet lang meer ze zijn allebei als nieuw.Had een groote duitse radio collectie .Niet zo groot als Arthur Bauer maar heel groot .Door al mijn verhuizingen is die steeds kleiner geworden .Heb eerst alle US rommel verkocht .Toen UK en daarna de Kriegsmarine .Luftwaffe is een deel begin dit jaar verkocht .Heb nog spul eerste wereld oorlog en wat duits .
Hallo washout.
Waarschijnlijk heb je gelijk dat er hier gesneden en geplakt is door de afdeling retouche hoewel er geen snijlijnen te zien zijn, voor Photoshop is deze kaart te oud.
Nederland had in 1910 een bevolking van 5.899.000.
Dat is weinig, dus genoeg lege straten behalve in het centrum van de steden waarschijnlijk.
Zou zo’n pruttelmachine met een 3-cilinder motortje van 30-40 pk erg opvallen door het geluid?
Groet, Ruud.
Kaart 566.
PH-TFR/PH-LKR 'Electron'. Lockheed L-1049 Super Constellation.
Bijlage 24547
Groet, Ruud.
Ruud,
Wat er voor mij uitsprong op deze foto is de naam KLM op stuurboords ondervleugel.
Ik heb een paar uur besteed aan het terug vinden van iets vergelijkbaars, door fantasievol te googlen.
Met de (geringe) resultaten ga ik naar topic Varia, om je stoepje hier schoon te houden.
Zijn er kenteken en registratievoorschriften die hier iets over zeggen?
Kortom, wie heeft er een Greuter voor de burger luchtvaart ter beschikking? Herman misschien??
Tracker.
Hallo Tracker.
In het boek “KLM vliegtuigen” van Bart van der Klaauw staat op blz. 64 een foto van de PH-TFS ‘Proton’ met ook KLM onder de stuurboordvleugel. De vraag is of de hele serie L-1049 Super Connies (22 stuks) dit hadden?
Groet, Ruud.
Mooie klus Ruud!
Ik moet aan de Vink...
Hallo,
Er zijn voor ingeschreven luchtvaartuigen alleen voorschriften w.b. plaats, afmetingen en vorm van het kenmerk.
Dus van nationaliteits- en inschrijvingskenmerk.
Maar daar wordt middels ontheffingen nogal eens van afgeweken. Zie bijvoorbeeld de historische vliegtuigen.
Voor de rest zijn er geen voorschriften, iedere eigenaar mag bedrijfsnamen, teksten en artistieke beschilderingen
aanbrengen op de manier en plaats die hem goeddunkt.
Voor niet-ingeschreven luchtvaartuigen (die dat in de zin der wet ook niet zijn) zijn er natuurlijk helemaal geen voorschriften,
wat vooral waarneembaar is in musea, en andere 'pretparken'.
Herman
Dank je Herman,
Je antwoord is duidelijk, maar is het voorschrift voor Nederlandse vliegtuigen ook ergens in te zien?
Mogelijk onderverdeeld in gebruiksklassen.
En dan met name de vleugel betreffende, vooral de onderkant.
Men zal de bovenkant niet snel voor andere doeleinden gebruiken lijkt me, en de winglets zijn kennelijk al lang vrijgegeven als niet-vleugel zijnde reclamezuil.
Grt.
Kaart 567. Niet alles was zakelijk op de E.L.T.A.
E.L.T.A. Lunapark – Amsterdam 1919. Links is door de perforatie zichtbaar dat dit een afscheurbare kaart was.
Bijlage 24562
Groet, Ruud.
Kaart 568.
Platform Schiphol met o.a. Douglas DC-4/C-54 PH-TDM (PH-DBM) “Aalsmeer” en Douglas DC-6 PH-TPI (PH-DPI/PH-DPE) “Prinses Irene”.
Bijlage 24610
Groet, Ruud.
De door Herman Dekker aangehaalde Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen
kan op de volgende pagina worden gevonden:
https://zoek.officielebekendmakingen...=1&sortorder=4
Dank Herman.
Ik ben het doolhof dat StaatsCourant heet binnen gegaan van de week om te ontdekken dat ik al snel de weg kwijt was geraakt.
Herhaalde pogingen leidden tot het zelfde teleurstellende resultaat.
De email naar je was er bijna uit gegaan, maar Classic was me voor met een link, waarvoor dank.
Ziet er niet direkt als ontspannen proza uit..
Door even achterover te leunen op een forum dienen sommige antwoorden zich vanzelf aan.
Gespreide kennis is mooi.
Het wachten is nog op de dubbel uitgevoerde wielen van een aantal KLM FIII'en en nog een paar zaken.
Op je wenken bediend, dubbele wielen. Geen F.III, daar heb ik ze nooit onder gezien, maar een F.II.Citaat:
Door Tracker geplaatst.
Het wachten is nog op de dubbel uitgevoerde wielen van een aantal KLM FIII'en en nog een paar zaken.
Het ligt voor de hand dat slechts 2 toestellen van de KLM, de F.II's, dubbele wielen hebben gehad en ook niet gedurende hun hele actieve bestaan.
Foto 102. Fokker F.II bij "Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen".
Bijlage 24612
Groet, Ruud.
Het ziet er naar uit dat Fokker van het begin af aan dubbele wielen heeft gemonteerd aan zijn FII.
De foto hierboven is een zeer bekende; daarom waarschijnlijk ook het over de dubbele wielen heen kijken van een iegelijk.
Dat hebben we ook weer gedaan bij de H-NABC in #34 van het Vink topic, de hangaar foto.
Ik had daar al eerder naar het stuurboord wiel gekeken, half verscholen achter de stijl van de ladder.
Conclusie was dat er een enkel wiel was, maar dat is bij nader inzien fout.
Het is wel degelijk een dubbele band, ook waarneembaar aan de andere wielpoot.
De band ziet er overigens schrikbarend deplorabel uit.
Het is een foto uit de praktijk, wat me erg te denken geeft...
De Aviodrome FII is na gebouwd, naar mijn gevoel iets te glad en te mooi, maar wel nauwkeurig.
Tot mijn schande heb ik nooit gezien dat er ook dubbele wielen aan zijn aangebracht!
We zullen daar toch te rade moeten gaan vanwege hun aanwezige kennis hier over en over de Deco-Vink overgang...
Komen ze:
Bijlage 24613
Bijlage 24614
De FIII HNBH die aan zijn staart over de Dam wordt gesleurd komt rechtstreeks uit de Fokker fabriek en heeft ze dubbel.
Deze, nog niet klaar, bij de fabriek, maakt het nog duidelijker.
Bijlage 24615
Maar er zijn voldoende foto's van F drieën met enkele wielen.
Vermoedelijk later, door de Maatschappijen zelf zelfs aangebracht.
Dat moet dan mogelijk zijn geweest binnen de normen van het Bewijs van Luchtwaardigheid.
Ik vond net een FV, het verkeerstoestel FV, (er was ook een driedekker met die naam), in een Wiki
verhaal.
Die FV wordt weer gebouwd met...jawel, dubbele wielen.
En nog zo wat bijzondere dingen die er hier niet toe doen.
Dec '22, en nooit gekocht, dus puur volgens inzichten van Fokker.
De ene foto die er van is splits ik op:
Bijlage 24616
Bijlage 24617
Het blijft een interessant gegeven.
Fokker, die vliegwei in de Haarlemmermeer beziende op een natte dag had al vroeg een conclusie getrokken:
Als ik vijf mensen tegelijk de lucht in wil tillen, dan moet dat haast wel met dubbele wielen aan iedere kant, anders wordt het helemaal niks!
Dit is niet meer dan een suggestie mijnerzijds..
Tracker.
Citaat:
Eerder door mij geplaatst:
Op je wenken bediend, dubbele wielen. Geen F.III, daar heb ik ze nooit onder gezien.
Ik moet mijn woorden inslikken, na beter bekijken van diverse F.III's zie ik ook daar dubbele wielen, zoals bijvoorbeeld bij:
Foto 90. H-NABJ? Fokker F.III. Een opmerkelijke opname.
Bijlage 24623
En: Foto 130. H-NABH. Fokker F.III.
Bijlage 24624
Groet, Ruud.
Foto 90: H-NABS.
Kun jij om de hoek van de fotographie kijken?
Bovenop de rechter vleugel is het uitsluitsel.
De J heeft namelijk een streepje naar boven de S is plat van onderen.
Naast de B zie je een streep naar links gaan, dit kan dus niet de J zijn.
Andere letters zouden niet kunnen!
Met vriendelijke groeten,
Classic
Kaart 569. Wat heeft men gedaan met de roundels op de bovenzijde van de vleugels?
3x Dornier Wal, o.a. 'D-24' en 'D-33'. Een linke formatie. Wat als de voorste plotseling motorvermogen verliest?
Bijlage 24639
Groet, Ruud.
Ruud,
Jouw fotograaf heeft bij het afdrukken wat gemanipuleerd, mogelijk geëxperimenteerd, óf de belichtings tijd bij het ontwikkelen niet goed bijgehouden.
De roundels zijn daardoor voor een deel prooi geworden van 'glare', met de schuin van achter inkomende zon, plus dat het donker ogende blauw vlekken vertoond door overbelichting.
Blauw in 1929 op de vleugel zat aan de achterkant, met wit dus rechtsboven, voor de goede orde.
Op de romp was het weer anders...
De Wal had servo-roeren aan ailerons en hoogteroeren volgens een eigen Dornier patent.
Oogmerk was de stuurkrachten te verminderen bij het in de luchtstroom bewegen van deze 'planken'.
Aerodynamisch zijn er elegantere manieren om dit te bewerkstelligen, maar Dornier zwoer hierbij.
Bij de gemiddelde foto vanaf de grond genomen vallen de servoroeren niet erg op.
Onderstaande uitsnee is van de D23, die ik nog had liggen om het werfhellinghulpwielenonderstel
(scrabble?) te tonen, maar toont ook de tegen het licht wegvallende hulproeren.
Bijlage 24640
Jouw prentbriefkaart is ook als losse foto in omloop met een andere belichting.
De foto heet op De Mok te zijn gemaakt, maar ik vrees dat er een tropenzonnetje op neer daalt, beetje vroeg in de ochtend, met de zon nog onder de zestig graden, en niet pal van boven.
Verder komt de zon van achter in, men vliegt dus koers West, en nu gaan de vrij hoog boven de vleugel staande servoroeren een eigen leven leiden en werpen hun schaduw vooruit over de roundel.
(binnen de politiek moet je daar tegenwoordig overheen springen, de kul.)
Op de prentbriefkaart blijven er dan een soort peren met steeltjes over, maar hier onder is te zien dat het het servoroer is dat de streep op de lage roundelkant veroorzaakt.
Heel duidelijk is het niet, maar ik heb niet beter voor handen.
Het oranje midden blijft donker zichtbaar omdat het nog net niet mee gaat spiegelen voorbij de bolling van het profiel.
De servoroeren op de hoogteroeren hebben ook hun schaduw vooruit op het stabilo.
Bijlage 24641
Nu ik toch aan het Wallen ben zal ik een paar foto's toevoegen aan het topic Dornier Wal D22.
Daar zijn ze beter op hun plaats.
Wat het gevaar van de formatie betreft:
Dat valt wel mee.
Natuurlijk was er het risico dat de onderlinge motorvermogens niet hetzelfde waren, daarom gaf de leider altijd nét iets minder dan vol vermogen, waardoor de volgers hem altijd konden bijhouden.
Bij een motorstoring in de start van de leider lijkt het alsof de anderen zijn vleugeltips er af gaan vliegen, maar dat is schijn. Oblique foto en zo, parallax.
Veel zal het niet schelen, maar bijna alle Navies werkten met het adagium "an inch is as good as a mile", en de MLD dus ook. men had het zelfs nooit hoeven vertalen.
Dat ging soms ver.
Tijdens een grote Nato oefening werden we met vier kisten afgeschoten.
Onze Karel Doorman had heel weinig manoeuvreerruimte achter in een konvooi van 23 bij elkaar gebrachte koopvaardijers. Die wisten van niets en ploegden voort op een lang zigzagbeen.
De Doorman zette vaart, en schoof er dwars doorheen.
Zette vaart om ons af te schieten.
Het betekende dat je vanaf de catapult maar volgas een kant moest opstuiven die de beste leek voor dat moment... Met bruggen en masten links en rechts.
Dat deed je dan. Jeugdige overmoed.
Vijf uur later, tijdens de de-briefing kwam dit gebeuren nog (even) ter sprake.
Het was toen dat ik de spreuk over de inch en de mile voor het eerst hoorde.
Varend deden ze het net zo.
Alleen áls men de inch óók verspeelde, dan stond eventuele verdere promotie in rang stil.
Dead as a dodo.
Zo lag er ook wel eens een vissersboot in de weg...
Sorry Ruud, dit ging niet over prentbriefkaarten luchtvaart.
Tracker.
Weer een prachtig verhaal Tracker. Wat moeten die MLD mensen daar in Indië toch een mooie tijd hebben gehad met zo'n vloot van watervliegtuigen/vliegboten. Maar het eilandenrijk van "Ons Indië" was ook wel erg groot hè.
Hoop niet dat je het me kwalijk neemt, maar ik zag iets geks in deze werkwoordvervoeging. En ja hoor goegel gaf uitkomst:AdriCitaat:
Als zweren 'etteren, ontstoken zijn' betekent, is de verleden tijd zwoor of zweerde. In de betekenis 'een eed afleggen', 'plechtig beloven' is de verleden tijd zwoer.
Het 'etteren' is hersteld, dank je.
Had het moeten weten, want ik zwoer al lang geleden voor Koningin en Vaderland...
Bijlage 24644
Bijlage 24645
Ik wilde twee resterende plaatjes van de servo roeren toch nog maar hier toevoegen, ter verduidelijking.
Bijlage 24648
Bijlage 24649
Tracker.
Citaat:
Eerder commentaar van Tracker:
Sorry Ruud, dit ging niet over prentbriefkaarten luchtvaart.
Het was een geweldige uitleg over een geplaatste kaart en hoorde hier zeker thuis, je gaf antwoord op mijn vraag(teken). Altijd weer genieten van je verhaaltrant.
De laatste foto's verduidelijken iets wat ik niet wist en tot nu dus ook niet opgevallen was.
Groet, Ruud.
P.S. Je kunt foto's van dit formaat naast elkaar zetten, heeft ook wel wat. (ATTACHnrATTACH één woordspatie ATTACHnrATTACH). Op deze wijze staan ze niet helemaal tegen elkaar. Wil je dat wel dan laat je de woordspatie tussen de twee ATTACHs weg.
LOL, dat deed ik ooit ook, nu precies 48 jaar gelden, maar ja slappe hap hè.
http://i66.tinypic.com/2n86b69.jpg
Was er niet iets met verschil tussen eed en gelofte? Volgens mij heb ik gezegd: ja dat beloof ik en niet: ja dat zweer ik.
Die man met die vette streep op z'n mouw is gen. maj. Dick Berlijn, de vader van. Maar net als zijn zoon, die met een 104 strietste met ingeschakelde nabrander over een trein met kapers bij De Punt, heeft pa ook z'n sporen verdiend. Hij was o.a. commandant van het 18e squadron van het ML-KNIL.
Adri
En ik heb iets uit mei '60 waar hij niet zo behendig in was...
Komt nog.
En we zijn weer terug bij de prentbriefkaarten.
Kaart 570.
2x DC-3/C-47, o.a. PH-DAI (eerder PH-TCI).
Bijlage 24658
Groet, Ruud.
Kaart 571.
PH-TPT (later PH-DPT, tijdelijk PJ-DPT, verkocht als OY-AOH) 'Prinses Beatrix'. Douglas DC-6.
Bijlage 24659
Groet, Ruud.
Kaart 572.
PH-ALE "Edelvalk". Douglas DC-2-115L.
Bijlage 24692
Groet, Ruud.
De PH-TPT had schoorsteen lettering onder de romp, zie ik..
In navolging van #782 nog een aardige FIII boven ons rivierenlandschap tegen een Ruysdaallucht.
En een FIII in de landing, waarbij men zich kan afvragen waarom die dubbele wielen toch nooit
eerder ter sprake zijn gekomen.
Ze hangen er zó prominent.
Bijlage 24697
Bijlage 24699
Tracker.
Tracker,
Ik begrijp niet helemaal jouw fascinatie met die dubbele wielen. Dit kwam je veel vaker tegen in het interbellum.
Het komt bij mij niet echt voor als buitengewoon.
Mvg, Boris
Hallo Tracker.
Hieronder een vergelijking tussen de voordeuren van de Martin 2-0-2 (non-pressurized) en Convair CV-240 (pressurized).
Kaart 573.
PH-TEC (PH-CEC) "Albert Cuyp". Convair Liner CV-240 en terras Schiphol.
Bijlage 24718
Groet, Ruud.