http://flyingmachines.ru/Images7/04-...es/ST_V2-1.jpg
Printable View
de vleugelvormers zitten er op
ik ben echter nogsteeds van mening dat dit valt onder pruts modelbouw
Het resultaat zal er best aardig uitzien straks
maar ik denk dat ik voor 2/3 van het geld een realistiesere spijker v2 had neer kunnen zetten
met echte houtbouw vleugols
het hoeft imers niet te vliegen
ik ben van plan een 1/1 polikarpov 1 16 te gaan maken als reclame voor mijn bedrijf
tekeningen heb ik al in 1/4 waar ook een kit van komt
Door op deze manier te bouwen heb je (volgens mij) een model dat weinig onderhoud behoeft. De materiaalkeuze wijst ook in die richting.
Het eindresultaat zal best mooi worden, omdat je toch de dragende constructie niet terug zal zien.
Zelf moet ik bekennen dat ik voor mijn scratch build modellen (max 1:48) ook de nodige rare dingen gedaan heb onderhuids. Je moet daar dus ook niet verder kijken, want er klopt dan ook niets van. Maar wat je wel kun zien (zonder luikjes te openen of zo) hoort er dan wel overtuigend uit te zien. Het genot, na het bouwen, is toch het kijken naar een model.
Ik vraag mij af, als je voor deze Spyker V-2 houten vleugels zou bouwen, of je dan ook zo'n duurzaam model gaat krijgen. Wat is de levensduur van een houten vleugel (als deze in een museum staat) en hoeveel onderhoud moet je plegen om zo'n vleugel goed te houden? Hoe zit het verder met de lijm verbindingen in een houten vliegtuig? Ik had altijd begrepen dat er geen De Havilland Mosquito meer vliegt, met een originele vleugel, omdat de lijmverbindingen gaar werden.
Zomaar wat gedachten van mij.
Mvg, Boris
"Pruts modelbouw".. - beter een prima ogend model dat zeer lang mee gaat en 97% van het publiek in boeiende zin doet kennismaken met het zo belangrijke vliegtuigtype uit 1918. Anders liever niets gehad dan? ("ik voor 2/3 van het geld een realistiesere spijker v2 had neer kunnen zetten" - bood ze het dan aan, denk ik dan maar, of bied ze het aan voor nieuwe projecten ipv van zulke negatieve statements.. (PS weet J.Weel dan hoeveel geld er voor was?)).
Enfin, men doet z'n best en verkiest een mooi model boven het halen van een deadline, hoorde ik van de man die er over gaat. Er wordt elke week op donderdagen en zaterdagen druk aan gewerkt. En ik kijk uit naar een vast mooi resultaat dat beter is dan niets.
Mvg
Hans
PS terzijde, nu de woorden "lijm" en "duurzaam" vielen - Fokker gebruikte in WO1 soms zulke slechte lijm dat de vleugels in de lucht afbraken nadat ze nat waren geweest..; als er voor de V.2 reproductie niet zo enorm veel resources beschikbaar zijn als toen voor de Bantam: dan maar aluminium dus (en wie weet wordt er in 2118 bij het 200-jarig jubileum wel een loepzuivere authentieke V.2 nagebouwd)
wat ik bedoel is dat ik vind dat ze erg weinig hebben gekregen voor het geld
en dat het erg ver weg staat van het orgineel
wat houtbouw betreft
zolang een houtbouw binnen staat gebeurt er niks mee
getuige een aantal echte kisten die er staan met wel een houtbouw vleugol
wat bouwen betreft
Als er inderdaat eerst is rondgevraacht word hier in Nederland alvorens aan zoiets te beginnen dan zou ik daar best op gereageerd kunnen hebben
maar er word niks rond gevraacht
dit soort dingen worden pas bekend gemaakt nadat er al wat gekocht is
het eindresultaat zal er best knap uit zien
daar ben ik niet bang voor
maar voor het geld wat het gekost heefd kan het beter
dat is mijn mening
Beste J. Weel,
Ik kan niets zeggen wat betreft 'waarde voor je geld'. Ik heb namelijk geen idee wat deze materialen gekost hebben. Ik kan dit ook op Internet niet zo 1,2,3 terugvinden. Buiten dat heb ik ook niet voldoende kennis hierover om ook maar iets zinnigs over bedragen te kunnen zeggen.
Voor houtbouw in de luchtvaart, wordt daar nog speciale oudere lijmsoorten voor gebruikt, of wordt er nu moderne 2-componenten PUR lijm toegepast? Dit zal, indien er gevlogen mee gaat worden, ook wel streng gereguleerd zijn.
Uw opmerking over het maken van een model (1:1) van een Polikarpov I-16 wekt echter ook mijn interresse.
Is het mogelijk om hier ook eens wat over te berichten?
Mvg, Boris
Het komt steeds terug, vandaar mijn vraag: hoeveel geld was het dan? ("ze erg weinig hebben gekregen voor het geld" - "voor het geld wat het gekost heefd kan het beter" - ik vermoed dat dit zogeheten ongefundeerde uitspraken zijn..).
Ik zeg: bied uw ervaring e.d. aan bij Aviodrome en misschien bouwt u de volgende keer daar wel iets (want hoe hadden ze u anders tijdig kunnen vinden voor die V.2?).
Achteraf is het altijd zo makkelijk mopperen, zeker op basis van veronderstellingen: die energie beter vooraf positief inzetten.
ik had iets opgevangen van 20.000 eruro voor het paket
wat bestond uit een hoop alu pijp een paar houten buig mallen en een tekening
in amerika is deeze uitvoering namelijk
LUCHTWAARDIG
vandaar de hogere prijs
het is een sort van 1/1 fun scale zoals dat wel is genoemd word
ook te krijgen in nieuwport 17 zelfde bouw wijze
maar ook in een uitgebrijdere vercie leverbaar met een houtbouw vleugol
Boris
in Nederland is het teerepoxsie wat er gebruikt word en nog van een special sort ook
vroeger was het gewoon beenlijm
is in fijte sterker als hout dus goed maar dat mag in Nederland nietmeer
in de landen om ons heen gebruiken ze veel 2 componenten epoxsie die ook gebruikt word voor het lamineren van glas en koolstof
voordeel hiervan is de zeer goede bescherming van het hout
zeer sterke hechting
en het word niet broos zoals bijvoorbeeld polyester hars
De polikarpov I16 word een reclame grap
Gaat in eerste instantie op het dak van mijn werkplaats
Hij moet er zo echt mogelijk uit zien
en hij word gebouwd uit de schaal 1/4 tekeningen van mijn hand
Die zijn echter wel gebaseerd op de tekeningen van de echte
Met zoveel mogelijk de originele constuctie en spantvormen
hij word vrijwel voledig houtbouw met een aluminium motorkap
en alleen dummie koelribben achter de openingen in de kap en dummie uitlaten
en natuurlijk een knappe propeller
dit is om in eerste instantie dus ter promoting van de kits die ik ga verkopen
daarna is het nog zien wat ik er me ga doen
meschien wel naar het nieuwe militaire museum als die intresse hebben
Een 1:1 replica op basis van 1:4 tekeningen?
Een 1:1 replica met een heleboel alu pijpen?
Zeg mij: wat is dan het verschil waardoor de bovenste beter zou zijn dan de onderste.
Beste J. Weel,
Bedankt voor uw antwoorden.
En inderdaad, € 20.000,- is wel een hoop geld. Maar als het uiteindelijk voor de wet in een luchtwaardig vliegtuig eindigt, kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. (Heb via mijn werk ook jaren te maken gehad met producten goedgekeurd te krijgen voor de luchtvaart).
Uw toelichting op het lijmen van houtbouw is interessant. Mijn dank daarvoor.
Als u de kans krijgt om de Polikarpov I-16 te kunnen bouwen en deze dan op uw werkplaats zet moet ik maar een keer langskomen om deze te zien. De I-16 is een mooi toestel met een aparte vorm die, toen deze verscheen, een goede jager was. Echter de technische ontwikkelingen gingen nogal snel in die tijd waardoor de I-16 al snel zijn waarde als jager verloor. Maar dat verandert niets aan het feit dat de I-16 een lust voor het oog is (persoonlijke mening).
Mvg, Boris