Pagina 6 van 14 EersteEerste ... 4 5 6 7 8 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 133

Discussie: Spijker V-2 bouwpakket Aviodrome

  1. #51

    Standaard


  2. #52
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    de vleugelvormers zitten er op

    ik ben echter nogsteeds van mening dat dit valt onder pruts modelbouw

    Het resultaat zal er best aardig uitzien straks
    maar ik denk dat ik voor 2/3 van het geld een realistiesere spijker v2 had neer kunnen zetten
    met echte houtbouw vleugols
    het hoeft imers niet te vliegen

    ik ben van plan een 1/1 polikarpov 1 16 te gaan maken als reclame voor mijn bedrijf
    tekeningen heb ik al in 1/4 waar ook een kit van komt
    Laatst gewijzigd door j.weel; 5 januari 2015 om 19:48

  3. #53

    Standaard

    Door op deze manier te bouwen heb je (volgens mij) een model dat weinig onderhoud behoeft. De materiaalkeuze wijst ook in die richting.
    Het eindresultaat zal best mooi worden, omdat je toch de dragende constructie niet terug zal zien.
    Zelf moet ik bekennen dat ik voor mijn scratch build modellen (max 1:48) ook de nodige rare dingen gedaan heb onderhuids. Je moet daar dus ook niet verder kijken, want er klopt dan ook niets van. Maar wat je wel kun zien (zonder luikjes te openen of zo) hoort er dan wel overtuigend uit te zien. Het genot, na het bouwen, is toch het kijken naar een model.

    Ik vraag mij af, als je voor deze Spyker V-2 houten vleugels zou bouwen, of je dan ook zo'n duurzaam model gaat krijgen. Wat is de levensduur van een houten vleugel (als deze in een museum staat) en hoeveel onderhoud moet je plegen om zo'n vleugel goed te houden? Hoe zit het verder met de lijm verbindingen in een houten vliegtuig? Ik had altijd begrepen dat er geen De Havilland Mosquito meer vliegt, met een originele vleugel, omdat de lijmverbindingen gaar werden.

    Zomaar wat gedachten van mij.
    Mvg, Boris
    Laatst gewijzigd door Boris; 5 januari 2015 om 20:21

  4. #54

    Standaard

    "Pruts modelbouw".. - beter een prima ogend model dat zeer lang mee gaat en 97% van het publiek in boeiende zin doet kennismaken met het zo belangrijke vliegtuigtype uit 1918. Anders liever niets gehad dan? ("ik voor 2/3 van het geld een realistiesere spijker v2 had neer kunnen zetten" - bood ze het dan aan, denk ik dan maar, of bied ze het aan voor nieuwe projecten ipv van zulke negatieve statements.. (PS weet J.Weel dan hoeveel geld er voor was?)).

    Enfin, men doet z'n best en verkiest een mooi model boven het halen van een deadline, hoorde ik van de man die er over gaat. Er wordt elke week op donderdagen en zaterdagen druk aan gewerkt. En ik kijk uit naar een vast mooi resultaat dat beter is dan niets.
    Mvg
    Hans

    PS terzijde, nu de woorden "lijm" en "duurzaam" vielen - Fokker gebruikte in WO1 soms zulke slechte lijm dat de vleugels in de lucht afbraken nadat ze nat waren geweest..; als er voor de V.2 reproductie niet zo enorm veel resources beschikbaar zijn als toen voor de Bantam: dan maar aluminium dus (en wie weet wordt er in 2118 bij het 200-jarig jubileum wel een loepzuivere authentieke V.2 nagebouwd)

  5. #55
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    wat ik bedoel is dat ik vind dat ze erg weinig hebben gekregen voor het geld
    en dat het erg ver weg staat van het orgineel

    wat houtbouw betreft
    zolang een houtbouw binnen staat gebeurt er niks mee
    getuige een aantal echte kisten die er staan met wel een houtbouw vleugol

    wat bouwen betreft

    Als er inderdaat eerst is rondgevraacht word hier in Nederland alvorens aan zoiets te beginnen dan zou ik daar best op gereageerd kunnen hebben

    maar er word niks rond gevraacht
    dit soort dingen worden pas bekend gemaakt nadat er al wat gekocht is

    het eindresultaat zal er best knap uit zien
    daar ben ik niet bang voor

    maar voor het geld wat het gekost heefd kan het beter

    dat is mijn mening

  6. #56

    Standaard

    Beste J. Weel,

    Ik kan niets zeggen wat betreft 'waarde voor je geld'. Ik heb namelijk geen idee wat deze materialen gekost hebben. Ik kan dit ook op Internet niet zo 1,2,3 terugvinden. Buiten dat heb ik ook niet voldoende kennis hierover om ook maar iets zinnigs over bedragen te kunnen zeggen.

    Voor houtbouw in de luchtvaart, wordt daar nog speciale oudere lijmsoorten voor gebruikt, of wordt er nu moderne 2-componenten PUR lijm toegepast? Dit zal, indien er gevlogen mee gaat worden, ook wel streng gereguleerd zijn.

    Uw opmerking over het maken van een model (1:1) van een Polikarpov I-16 wekt echter ook mijn interresse.
    Is het mogelijk om hier ook eens wat over te berichten?

    Mvg, Boris

  7. #57

    Standaard

    Het komt steeds terug, vandaar mijn vraag: hoeveel geld was het dan? ("ze erg weinig hebben gekregen voor het geld" - "voor het geld wat het gekost heefd kan het beter" - ik vermoed dat dit zogeheten ongefundeerde uitspraken zijn..).

    Ik zeg: bied uw ervaring e.d. aan bij Aviodrome en misschien bouwt u de volgende keer daar wel iets (want hoe hadden ze u anders tijdig kunnen vinden voor die V.2?).
    Achteraf is het altijd zo makkelijk mopperen, zeker op basis van veronderstellingen: die energie beter vooraf positief inzetten.

  8. #58
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik had iets opgevangen van 20.000 eruro voor het paket
    wat bestond uit een hoop alu pijp een paar houten buig mallen en een tekening

    in amerika is deeze uitvoering namelijk

    LUCHTWAARDIG

    vandaar de hogere prijs

    het is een sort van 1/1 fun scale zoals dat wel is genoemd word

    ook te krijgen in nieuwport 17 zelfde bouw wijze

    maar ook in een uitgebrijdere vercie leverbaar met een houtbouw vleugol


    Boris
    in Nederland is het teerepoxsie wat er gebruikt word en nog van een special sort ook
    vroeger was het gewoon beenlijm
    is in fijte sterker als hout dus goed maar dat mag in Nederland nietmeer

    in de landen om ons heen gebruiken ze veel 2 componenten epoxsie die ook gebruikt word voor het lamineren van glas en koolstof

    voordeel hiervan is de zeer goede bescherming van het hout
    zeer sterke hechting
    en het word niet broos zoals bijvoorbeeld polyester hars

    De polikarpov I16 word een reclame grap
    Gaat in eerste instantie op het dak van mijn werkplaats
    Hij moet er zo echt mogelijk uit zien
    en hij word gebouwd uit de schaal 1/4 tekeningen van mijn hand
    Die zijn echter wel gebaseerd op de tekeningen van de echte
    Met zoveel mogelijk de originele constuctie en spantvormen

    hij word vrijwel voledig houtbouw met een aluminium motorkap

    en alleen dummie koelribben achter de openingen in de kap en dummie uitlaten

    en natuurlijk een knappe propeller

    dit is om in eerste instantie dus ter promoting van de kits die ik ga verkopen

    daarna is het nog zien wat ik er me ga doen

    meschien wel naar het nieuwe militaire museum als die intresse hebben

  9. #59
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.577
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Een 1:1 replica op basis van 1:4 tekeningen?

    Een 1:1 replica met een heleboel alu pijpen?

    Zeg mij: wat is dan het verschil waardoor de bovenste beter zou zijn dan de onderste.

  10. #60

    Standaard

    Beste J. Weel,

    Bedankt voor uw antwoorden.
    En inderdaad, € 20.000,- is wel een hoop geld. Maar als het uiteindelijk voor de wet in een luchtwaardig vliegtuig eindigt, kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. (Heb via mijn werk ook jaren te maken gehad met producten goedgekeurd te krijgen voor de luchtvaart).


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    in Nederland is het teerepoxsie wat er gebruikt word en nog van een special sort ook
    vroeger was het gewoon beenlijm. Is in fijte sterker als hout dus goed maar dat mag in Nederland niet meer

    In de landen om ons heen gebruiken ze veel 2 componenten epoxsie die ook gebruikt word voor het lamineren van glas en koolstof. Voordeel hiervan is de zeer goede bescherming van het hout en een zeer sterke hechting. En het word niet broos zoals bijvoorbeeld polyester hars
    Uw toelichting op het lijmen van houtbouw is interessant. Mijn dank daarvoor.

    Als u de kans krijgt om de Polikarpov I-16 te kunnen bouwen en deze dan op uw werkplaats zet moet ik maar een keer langskomen om deze te zien. De I-16 is een mooi toestel met een aparte vorm die, toen deze verscheen, een goede jager was. Echter de technische ontwikkelingen gingen nogal snel in die tijd waardoor de I-16 al snel zijn waarde als jager verloor. Maar dat verandert niets aan het feit dat de I-16 een lust voor het oog is (persoonlijke mening).

    Mvg, Boris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •