Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Fokker D.XVI en D.XVII tekeningen

  1. #1

    Standaard Fokker D.XVI en D.XVII tekeningen

    Hallo,

    Nieuw hier op het forum! Misschien maar even kort voorstellen: ben 29 jaar volg deels een opleiding tot cat B1 technicus en ben deels werkzaam in historische luchtvaart (onderhoud/restauratie).

    Uit persoonlijke interesse heb ik een vraag: wat bestaat er nog aan tekening materiaal van de Fokker D.XVI en D.XVII? Bestaan van deze toestellen nog technische handleidingen? (voor zover die er waren ) Foto's genomen tijdens de bouw van deze toestellen?
    Bestaan er nog delen van de D.XVI of D.XVII?

    Ik heb tussen de regels door al begrepen dat er veel materiaal verloren is gegaan, maar dat er her en der toch ook nog wel het een en ander voor handen is...

    Alvast bedankt!

    Groeten,
    Roel

  2. #2

    Standaard

    Hoi Roel,

    Welkom! Hier vind je enige foto's van de D.XVI: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...r-d-xvi-12746/

    Voor zover ik weet zijn er nooit echte handboeken geschreven voor deze toestellen.

    Aan wat voor historische toestellen werk je overigens?

    Groet,

    Mathieu.

  3. #3

    Standaard

    Hallo Mathieu,

    Dat van die handboeken dacht ik al, en als er al wat is zal het wel erg basic zijn... Bedankt voor de link naar de foto's, zou interessant zijn om ze in wat hogere resolutie te zien... Welke archieven zouden evt. materiaal kunnen hebben (behalve het aviodrome archief natuurlijk)? MLM? Of heeft dit een grote overlap met het aviodrome?

    Wat betreft waar ik aan werk; op het moment op onderhoudsvlak Spitfire Vb, Hawker Nimrod I, Grumman F8F-2P Bearcat. Daar waar het onderhoudswerk het toe laat af toe meewerken aan de restauratie van een P-47G Thunderbolt. De geoefende warbirdkenner weet dan inmiddels waar ik me bevind Soort van traineeship om meer te leren over deze historische vliegtuigen, in NL was het nogal lastig om iets te vinden waar dit kon...

    Overigens volg ik het G-1 project al enige tijd. Knap werk! Jammer dat jullie de keuze moeten maken om de Mercury's te vervangen voor de 1340's... Kan me er iets bij voorstellen, hangt een aardig prijskaartje aan! Heb jouw cockpit ook al online gezien, ziet er mooi uit... Zou het mogelijk zijn deze een keer in het echt te bewonderen als ik weer in NL ben?

    Groeten,
    Roel

  4. #4

    Standaard

    Ik zou je eraan kunnen helpen. Ben nl. met een boek bezig dat o.a. over de D.XVI en D.XVII gaat. Stuur anders mij een PM.

    Groet,
    Jan Grisnich

  5. #5

    Standaard

    PM naar bovenstaande email gestuurd! Ben benieuwd...

    Sta natuurlijk nog steeds open voor suggesties waar/bij wie, enz... er meer info te vinden is...

    Roel
    Laatst gewijzigd door rlucas; 1 augustus 2010 om 00:06

  6. #6

    Standaard

    Hoi Roel,

    Duxford, zijn minder goede plekken om je te moeten bevinden! Uiteraard ben je welkom om langs te komen. Misschien heb je nog kans om iets te vinden in het nationaal archief in Den Haag, Willem Vredeling heeft misschien ook nog wel iets. Vanwaar je interesse voor deze Fokker toestellen?

    Groet,

    Mathieu.

  7. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    In het LVB (Luchtvaartbedrijf, waar het grote onderhoud gecentraliseerd was. Zij gingen ook over materiaal aanschaf) handboek zullen deze toestellen vast en zeker uitgebreid aan bod gekomen zijn. Dat was een losbladig systeem met schema's van koeling, benzine, electrisch, etc etc.

    Dat LVB handboek was lange tijd de leidraad voor onderhoud. Pas bij de D.21 kwam er een echt handboek.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •