-
Wachtend op levering.
Groet, Ruud.
-
Het uiterlijk van de kaft is veranderd t.o.v. De aankondiging (zie bv. De Facebook pagina). Vond het oude design iets mooier, paste beter bij de boeken uit de rest van de serie. Desondanks, blij dat het boek nu eindelijk verkrijgbaar is!
-
Ik vind het boek zeer de moeite waard. Het is een mooi naslagwerk geworden, met ontzettend veel info. De kaft is inderdaad anders geworden. Bovendien is er veel meer aandacht besteed aan de opmaak. Dat is echt op een veel hoger niveau komen te liggen. Ik hoop, maar ga er van uit, dat dit zo volgehouden wordt.
-
Omdat niemand anders dit boek gescand heeft doe ik het maar. “De interneringen van vliegtuigen tijdens De Groote Oorlog” van Frits Gerdessen & Nico Geldhof.
Uitgeverij Geromy, 2016. ISBN 978-90-818936-7-1. Binnenwerk A4 formaat. 334 blz. Rijkelijk geïllustreerd. Het boek weegt maar liefst 1,9 kilo. Het heeft geen stofomslag.
Als je ziet wat je krijgt voor de prijs van dit boek en je vergelijkt dat met de POD-uitgaven van een andere Nederlandse uitgever die 49,95 vraagt... Geen vergelijk..., deze uitgever wint het met glans.
Naar dit boek heb ik lang uitgekeken. Het standaardwerk v.w.b. dit onderwerp. Monnikenwerk moet het zijn geweest om alles te vergaren wat in dit boek staat. Ik lees het met genoegen.
Groet, Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 26 juni 2016 om 19:52
-
Klinkt goed! Als ik de kans heb ga ik het boek bekijken!
-
Gisteren binnen gekregen.
“Phoenix. A complete history of the Luftwaffe 1918-1945 - Volume 1: The Phoenix is reborn 1918-1934” door Richard Meredith.
Helion & Company, 2016. ISBN 978-1-910294-50-5.
Binnenwerk 16,7 x 24,5 cm. 2 aparte foto katernen (40 en 16 blz.). Tabellen en enige getekende kaartjes tussen de platte tekst. Maar liefst 650 blz. Zeer veel noten. Achterin bijlagen, bibliografie en index.
Op de voorzijde van het stofomslag een afbeelding van een Fokker D.XIII waarvan er op de geheime basis Lipetsk in Rusland maar liefst 52 waren.
Niet zo maar een leesboek maar een gedegen studie zoals blijkt uit de vele noten en aanhangsels achterin. Voor mij een machtig mooie aanwinst in mijn verzameling maar niet ieders “cup of tea”, dat begrijp ik. Nu nog in me opnemen, een paar pagina's per keer. Zal door het aantal pagina’s (en vooral de noten) behoorlijk wat tijd vergen.
Heb al wel wat aardigs over de Fokker D.XIII gelezen. Voor Duitse (leerling)piloten bestemd maar uitgerust met Engelse motoren en Spaanse instrumenten. Blijkbaar eerst voor de Latijnse markt bestemd geweest.
Groet, Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 juli 2016 om 11:41
-
Ben deze nu aan het lezen. Ken Pino al jaren voor wat betreft het vertrekken van informatie over gecrashte Stirlings in Nederland en
uitlenen van onderdelen ten behoeve van hun project een Stirling cockpit te bouwen.
Prachtig boek.
Cees
-
13 augustus 2016, 14:00
#218
Gisteren binnen gekomen. Met dank aan Breeze voor de titel.
“Vijftig jaar ‘vliegtuigbouwkunde’ in Delft”. Delft University Press, 1990. ISBN 90-6275-626-3.
166 blz. Geïllustreerd. Het boek bestaat uit (helaas te korte) hoofdstukken geschreven door medewerkers, oud-medewerkers en studenten.
Vooral het hoofdstuk “Vliegtuigen op zolder” trok mijn aandacht. Het geeft helaas geen volledig beeld van hetgeen aanwezig is geweest maar te lezen valt dat er veel verloren is gegaan voor Nederland. Romp PH-NLL (Fokker F.VIIa), P-38J, 2 Thunderbolts en 2 Mustangs (gekocht voor enige honderden dollars per stuk en elk minder dan vier vlieguren), B-17 (gesloopt) en Mosquito (die ging naar een museum in Engeland) om maar eens wat te noemen. De Thunderbolts, Mustangs en de B-17 zijn op eigen kracht naar Valkenburg gevlogen. Van de vier jachtvliegtuigen was tenslotte nog één Mustang over die tezamen met een aantal delen van andere vliegtuigen naar het MLM te Soesterberg gingen.
Groet, Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 13 augustus 2016 om 14:04
-
4 september 2016, 14:30
#219
Ruud,
Ik ben het met je eens dat het gedeelte “Vliegtuigen op zolder” over de opslag van de "leermiddelen" op een grote zolder van het Hoofdgebouw van de TH helaas kort is, maar soms ook wel hilarisch.
De rest van het boek geeft toch wel een aardig beeld van de opbouw en groei van het instituut dat het ontwerpen van vliegtuigen in NL op een hoog plan heeft gebracht. Voor mij was het leuk omdat ik een deel daarvan als student fietse(n)maker, als vader van een vliegtuigbouwer en als zweefvlieger zijdelings heb meegemaakt.
Wat je misschien ontgaan is is hoofdstuk 15 op blz. 131, genaamd Uit het dagboek van een oud Fokkertje. Daarin worden de voor- en naoorlogse (vlieg)avonturen beschreven van een Fokker F VIIa, die in 1942 zou eindigen als PH-NLL bij het Nationaal Luchtvaart Laboratorium. Een veelbewogen leven met ombouw naar 3-motorig en terug voor een reis met van Lear Black, 4x een registratiewisseling en tientallen motorwisselingen, soms wel 4x per jaar.
Hier de 2e en 3e blz. van het betreffende hoofdstuk:
Het echte einde wordt hier beschreven:
De H-NADR alias PH-NLL is in 1961 gesloopt, zoals zoveel zolderbewoners, helaas
Adri
Laatst gewijzigd door Breeze; 4 september 2016 om 14:36
-
4 september 2016, 16:13
#220
Net de volgende 3 boeken gelezen.
Kreeg ze te leen van een kennis.
Mvg, Boris
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forumregels