Fijn dat het uit de wereld is.

Tja, een afdrukje is nu eenmaal maar een afdrukje. Het is toch logisch dat een foto die lang geleden als persfoto is verspreid, of verspreid onder een groep piloten bijvoorbeeld, in het bezit van heel veel mensen is? Ik begrijp heel goed dat voor een verzamelaar het bezit van een mooie oude afdruk telt. En ik heb bewondering voor de mooie verzameling van Ruud, waar heel veel bijzondere foto's in zitten. Maar ik kom veel vaker foto's die verzamelaars hier laten zien, in de moderne digitale archieven tegen, vaak gratis te downloaden in hoge resolutie. Ik hecht niet zo aan het fysieke bezit van zo'n afdruk en voor mij is het vinden van een pareltje in zo'n archief met een raar zoekwoord, omdat alles verkeerd is gespeld of foutief geïndexeerd, net zo leuk.

Het bezit van een afdrukje betekent voor het auteursrecht ook niks. Voor foto's hier, die vaak als persfoto zijn vrijgegeven of waarvan het auteursrecht verlopen is, is dat gelukkig meestal geen probleem, en dit forum is natuurlijk ook nog wel een slagje anders dan een commerciële publicatie. De regel voor bronvermelding hier is dan ook meer een kwestie van respect voor de bron.

Groet, Peter