Pagina 23 van 44 EersteEerste ... 13 21 22 23 24 25 33 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 221 t/m 230 van 438

Discussie: Fokker D.21 FSX

Standaard

Ik vind hem prachtig. Ik heb al eerder gezegd dat ik denk dat je het model echt heel goed hebt weten te vatten.

Over de kleuren heb ik al eens een "draadje" op gezet. Ik heb geen uitgesproken mening over de kleuren. Ik vind ze mooi, maar weet echt niet hoe realistisch ze zijn. Sikkens/AKZO heeft de informatie geleverd waarop deze kleuren zijn gebaseerd, dus ga ik er van uit dat ze juist zijn.

Overigens ben ik onlangs in de productiehal geweest waar deze verf werd gemaakt. Het gebouw, waarin de hal (nou ja, halletje...) zich bevind, is door de jaren naar alle kanten uitgebreid, maar tot voor kort was deze productiehal nog in bijna originele staat, hoewel hij al jaren niet meer in gebruik was.

De oude productie hal is nu helemaal gestript, omdat er een uitbreiding is gepland voor de productie van watergedragen vliegtuigverf. Ik was net te laat om nog wat foto's te kunnen nemen.

Weblogartikelen
    4

Standaard

Bedankt voor de reactie Huub! Tja, met de kleuren wil ik eigenlijk niets meer doen... Mijn referentie is eigenlijk SPS, die weer onderdaad op Sikkens gebaseerd is.

Wel interessant, die verfhal. Toch verbazend dat het er nog stond na al die jaren...!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    Wel interessant, die verfhal. Toch verbazend dat het er nog stond na al die jaren...!
    Volgens degene die me de hal liet zien is AKZO/Sikkens erg zuinig. Zelfs de originele lift is nog aanwezig (inmiddels wel aangepast aan de (veiligheids)eisen van deze tijd).

Weblogartikelen
    4

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Volgens degene die me de hal liet zien is AKZO/Sikkens erg zuinig. Zelfs de originele lift is nog aanwezig (inmiddels wel aangepast aan de (veiligheids)eisen van deze tijd).
    Dan hadden ze ook wel drie potjes van drie bepaalde kleuren mogen laten staan

Vooruit maar weer!

Vandaag een kleine test met Bump Mapping gedaan. Bump Mapping, ook wel aangeduid als Normal Mapping, de naam geeft het al aan. Het gaat eigenlijk om de kleine oneffenheden, bumps, bobbeltjes enzovoorts. Door een texture te maken met bepaalde kleurwaardes, kun je op het model dieper gelegen lijnen alsmede hoger gelegen punten wat 'echte' diepte geven, zonder dat dit in het 3d model zit. Wat je ermee kunt bereiken is goed te zien voor onderstaande rivets.

Deze rivets komen eigenlijk naar boven (dus de 'normaal' van het vlak) zonder dat ze daadwerkelijk in 3d zijn getekend. Zo zijn paneellijnen dus ook te maken. En als je verder redeneert, kom je ook op de metalen panelen zelf.

Die zijn in het echt niet mooi vlak, maar (een beetje) gebobbeld en gedeukt. Dit is mooi te simuleren zoals onderstaand. Ik vind het echter nog wat aan de overdreven kant, het is duidelijk dat dit nog wat optimalisatie vereist.

In elk geval, zo kunnen we het realisme weer wat omhoog tillen!

De groeten!

Thumbs up

Prachtig! De oneffenheden in de beplating zijn op de screenshots moeilijk te beoordelen, maar de beplating rond de motor en de kleine klinknageltjes zien er super uit! Overigens als ze zover inzoomt is het wel een "stevig" stukje plaatwerk

Groet,
    Huub

Weblogartikelen
    4

Standaard

Bedankt, ik ben ineens helemaal dol geworden op bump mapping

Ik heb het idee dat de platen vooral wel wat bobbelig mogen zijn, maar op de rug zijn ze gladder denk ik.

Stevig plaatwerk, bedoel je daarmee de dikte van de motorkap, Huub? Dat moet ik inderdaad nog aanpassen, het is me eigenlijk nooit zo opgevallen.

Het linnen ziet er momenteel nog beter uit door wat extra bumps. Maar ik ga nog even geen screenshots posten, eerst wil ik de bumps van de vleugels en de rest van de buitenkant gedaan hebben.
    En ondertussen werken aan de Virtual Cockpit. Ik gebruik 3D klokjes, dus dat is wel evn een leerproces momenteel. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.

Standaard

Met het stevige stukje plaatswerk bedoel ik inderdaad de dikte van de motorkap. Als ik het zo zie is het wel een millimeter of 8 massief aluminium. Maar zoals ik al eerder zei, het is alleen te zien als je zover inzoomt. Dus doe er alleen iets aan als het jezelf stoort.

Groet,
    Huub

Weblogartikelen
    4

Standaard

Is meegenomen in de laatste versie hoor!

Bij deze nog even een smaakmakertje voor het slapen gaan

Standaard

kijk nog eve of je band indruk er in kan krijgen
    dat maakt het nog realistieser

de banden staan nu een beetje erg rond

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Ik vind hem prachtig. Ik heb al eerder gezegd dat ik denk dat je het model echt heel goed hebt weten te vatten.

Over de kleuren heb ik al eens een "draadje" op gezet. Ik heb geen uitgesproken mening over de kleuren. Ik vind ze mooi, maar weet echt niet hoe realistisch ze zijn. Sikkens/AKZO heeft de informatie geleverd waarop deze kleuren zijn gebaseerd, dus ga ik er van uit dat ze juist zijn.

Overigens ben ik onlangs in de productiehal geweest waar deze verf werd gemaakt. Het gebouw, waarin de hal (nou ja, halletje...) zich bevind, is door de jaren naar alle kanten uitgebreid, maar tot voor kort was deze productiehal nog in bijna originele staat, hoewel hij al jaren niet meer in gebruik was.

De oude productie hal is nu helemaal gestript, omdat er een uitbreiding is gepland voor de productie van watergedragen vliegtuigverf. Ik was net te laat om nog wat foto's te kunnen nemen.

welk draadje was dat

ik heb zelf in het verleden ook kontakt gehad met sikkens
    dit omdat ik oude auto,s restaureer
    het gedonder is dat sickens begin jaren 80 alle kleurkoderingen heefd verandert kleuren die nietmeer gemaakt werden verdwenen en de kode werd voor een andere wat modernere tint gebruikt
    er kwamen ook veel meer kleuren bij
    als ik dus de originele ral kode die in van de auto had gebruikte voor de nieuwe lak dan gaf dat best rare verschillen

het was dus altijd speciaal lak mengen

ook was de lak vroeger op cellulose basis wat een ander effect gaf

Regels voor berichten