Pagina 29 van 44 EersteEerste ... 19 27 28 29 30 31 39 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 281 t/m 290 van 438

Discussie: Fokker D.21 FSX

Standaard

Met ornamenten zal ongetwijfeld niet het glas van de instrumenten zijn bedoeld, maar waarschijnlijk het glas voor de lampjes. Zo werd de cockpit niet zichtbaar verlicht, maar had je wel het blacklight effect.

Groet,
    Huub

Weblogartikelen
    4

Standaard

Het kompaslampje is toegevoegd!

Standaard

gaaf

Weblogartikelen
    4

Standaard

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik nog met het kompas bezig, want er moet ook nog pitch en bank in komen. Het was immers een ronddobberend geval, heb ik begrepen. Alleen, waarschijnlijk en zeer zeker, werden deze bewegingen gelimiteerd door het asje van de instelbare koers in het midden. Klopt dit?
    Zo ja: welke bank en welke pitch in graden kon maximaal bereikt worden?
    Zo nee, hoe kan het dan??

Als iemand me hiermee kan helpen, graag! Momenteel kan het kompas 10 graden in beide richtingen banken en pitchen, maar dat lijkt me wat aan de weinige kant.

Alvast bedankt!

Daan

Standaard

Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Maar ik heb Oliver Fisher's Bücker Bü-181 maar eens van stal gehaald. Nou is dit natuurlijk niet bepaald de meest betrouwbare bron, maar in ieder geval het LKE6 kan 15 graden schommelen in alle richtingen. Overigens heb ik de "Bordgeräte" catalogus van Askania uit 1937-1938 er op na geslagen, maar er staat in de technische gegevens van dit type kompassen geen hoek vermeld.

Groet,
    Huub

Laatst gewijzigd door huub vink; 8 maart 2014 om 21:37

Weblogartikelen
    4

Standaard

Oja, daar had je het al eens over gehad. In ieder geval is het kompas al geprogrammeerd, dus alleen de hoek moet nog aangepast worden. 15 graden lijkt me ook al wat beter, alleen gaat de magneetroos zo ver over de instelroos heen.

Standaard

Of de magneetschijf over de instelroos heen draaide betwijfel ik. Het is in mijn ogen logischer dat de magneetschijf binnen de instelroos draaide.

Op het plaatje hieronder zie je de Emil LKE.11 Als je goed kijkt zie je dat deze versie kleine driehoekjes had aan de instelroos. Aan de linker zijde zie je dat het puntje over de magneetschijf heen steekt.

Overigens staat op de voet een graden verdeling van 10 graden. Het leek me eerst dat dit was om de draaiing van het kompas te meten. Maar ik kon eigenlijk niet bedenken waarvoor je dat zou willen meten

Toen bedacht ik dat dit misschien helemaal geen voet was, maar een beugel voor wandmontage, waarvoor de graden verdeling misschien voor de maximale hoek staan die het kompas kan compenseren.

Het andere woorden; "de hoek waarmee het kompas maximaal kan schommelen."

Zomaar een paar gedachten.....

Groet,
    Huub

Laatst gewijzigd door huub vink; 10 maart 2014 om 18:19

Weblogartikelen
    4

Standaard

Bedankt, nemen we mee! Belangrijk gegeven overigens dat de magneetroos binnen draaide, mijn kompas draait (nog) buitenom.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Overigens staat op de voet een graden verdeling van 10 graden. Het leek me eerst dat dit was om de draaiing van het kompas te meten. Maar ik kon eigenlijk niet bedenken waarvoor je dat zou willen meten
    Misschien gebruikte men deze om het kompas zo te zetten dat het meteen gecorrigeerd werd voor de variatie, dit is de magnetische afwijking afhankelijk waar men is op de aardbol.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Standaard

Een doorsnede van het kompas :

Regels voor berichten