Vreemd document! Waarom staat er Engels in? Er staan bovendien MACR nummers in. Wie heeft dit samengesteld?
Vreemd document! Waarom staat er Engels in? Er staan bovendien MACR nummers in. Wie heeft dit samengesteld?
Een landingsgestelpoot van een FW 190:
? Federbein Focke Wulf 190 A-8 - Militaria | Tweede Wereldoorlog - Marktplaats.nl
en een wiel:
? Wiel Focke Wulf 190 A-8 - Militaria | Tweede Wereldoorlog - Marktplaats.nl
en een hoofdpantser:
? Ruckenpanzer Focke Wulf - Militaria | Tweede Wereldoorlog - Marktplaats.nl
WO 2 propeller bommenwerper
Prop van een bommenwerper WO2 het is een Hamilton standard die op verschillende types werd gebruikt, o.a de Wellington 1C, B-17 en vele anderen.
Helmond, Noord-Brabant
Tel: 0492771091
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Dit zijn door een onderzoeker zelf gemaakte datakaarten. Hij maakte gebruik van vele originele documenten aangevuld met onderzoekgegevens.
Verschillende bergingsformulieren zijn te vinden op www.Fold3.com. Dit zijn door de Amerikanen vertaalde Duitse formulieren.
Na de oorlog hebben de Geallieerde veel documenten meegenomen voor onderzoek. Vrijwel alles is vertaald in het Engels.
G1 mini.
G1 mini model.
5 bij 9 centimeter
Nieuwegein, Utrecht
? G1 mini - Militaria | Tweede Wereldoorlog - Marktplaats.nl
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Hoezo grijze vlakken
De kleeurstelling van dit model komt precies overseen met wat ik opgegeven heb
nu vraag ik me af
Ik heb oude schilderijen gezien met deze kleuren oude modellen
en zelfs een stukje echte D21
Maar toch wie is degene die tegen al deeze bewijzen in gaat en zecht
hee die beige vlakken moeten grijs zijn
Ben ik nou gek om te geloven wat Fokker zelf voorgeschreven heefd aan bijvoorbeeld Phantacie in blue
en wat alle echt tastbare bewijzen me hebben laten zien
en moet ik dan kwakeloos geloven wat iemand als kleur denkt te kunnen zien in een zwart wit foto
Leg mij dat nu is uit
Laatst gewijzigd door j.weel; 10 november 2014 om 19:23
Beste J.Weel,
Ik wil je dat best uitleggen, bijvoorbeeld door je te verwijzen naar de uitgaven van de Stichting Fokker G-1. Die zegt al jaren dat de kleuren, de drie LVA-kleuren, niet meer exact zijn vast te stellen. Hoofdreden is dat elke kleur aan vervaging en verkleuring onderhevig is, zelfs als er originele kleurstalen uit het 1938/1939 worden gebruikt. Kleurstalen of modellen uit die tijd zijn daarom per definitie GEEN bewijzen. Sterker nog, de kleuren verkleuren al anders op verschillende materialen. De tint op hout is anders dan die op metaal en ook de invloed van de zon op de kleuren heeft zo zijn gevolgen.
Kortom, zelfs de tastbare bewijzen zijn in dit geval geen bewijs. Natuurlijk wel een aanwijzing voor. Dat is ook de reden dat de beide Fokker G-1 boeken zijn voorzien van fantastische profiles in kleuren "die de werkelijkheid tot 98% benaderen". De laatste 2 procent is historie en zullen we niet meer te weten komen. Als je dat wel wilt, wil je iets wat niet realistisch is en puur is gebaseerd op een verkeerd verlangen. Wees daarom blij met wat er is en zuinig op wat er geschreven is. Aan vooroordelen heeft niemand iets, zeker niet in het belang van onze Nederlandse luchtvaarthistorie.
Hartelijke groet,
Jan Grisnich
Helemaal mee eens LVA-40.
Aan hr Weel zou ik willen vragen waar hij schilderijen heeft gezien van Nederlandse militaire vliegtuigen, die ook daadwerkelijk geschilderd zijn in de periode 1920-1940.
Geen Thijs Postma's enz , maar gemaakt in het tijdsbeeld.
Onze broeders die van oude schepen houden hebben het een stuk beter wat dat betreft. Zee- en scheepsschilders zijn voldoende voorhanden.
Helaas is de luchtvaart ontstaan in een fotografische eeuw, een die helaas tot in WW2 alleen zwart-wit was.
En de betere schilders waren kennelijk allemaal met andere onderwerpen bezig.
Ik heb het hier al eerder over gehad.
Om mij onduidelijke redenen is er een jammerlijk gat ontstaan in het vastleggen van hoe luchtvaart er in kleur moet hebben uitgezien in die periode.
Het kistje met ongeopende potten verf, voorzien van LVA kleurnummers en jaartal, of wat daar allemaal nog meer op zou kunnen staan, moet nog gevonden worden.
Het zou kunnen, en wat zou dat mooi zijn!
Tracker.
We zullen het simpelweg moeten accepteren. Als we dat niet doen, komt er nooit iets uit. Zo is het gewoon. Laten we genieten van het feit dat we nog een groep mensen hebben die van deze periode houden. Dat is iets wat ik persoonlijk erg waardeer. Toppie vrienden! We doen het met z'n allen, voor allen.
...
Maar stél dat we nog drie potjes vinden... Helemaal niet veel gevraagd hoordrie potjes maar. Alleen maar bruin, groen en 'beige'.
Ach ja.
Nogmaals: we hebben hier een nog best levende gemeenschap, en daar moeten we zuinig en trots op zijn. Persoonlijk ben ik dat laatste sowieso, en dankbaar ook. Waar was ik (vwb mijn hobby's) zonder jullie, mede-forumleden?