The widowmaker. Het heeft me altijd verbaasd dat het toestel met zulke korte vleugeltjes überhaupt in de lucht kon blijven. Hoe hard moet je niet vliegen om in de lucht te blijven. En de landingssnelheid? Janjr.
The widowmaker. Het heeft me altijd verbaasd dat het toestel met zulke korte vleugeltjes überhaupt in de lucht kon blijven. Hoe hard moet je niet vliegen om in de lucht te blijven. En de landingssnelheid? Janjr.
Nou, nou. Zo erg was het nu ook niet gesteld met de Starfighter. Het is natuurlijk geen Fieseler Storch die aan tegenwind alleen al voldoende had. Maar met aangeblazen kleppen ging het toch heel redelijk.
En Nederland heeft er zeer veilig mee gevlogen.
Hoe hard moet je niet vliegen om in de lucht te blijven?
Roteren bij de start zat rond de 175 knopen. En je wielen moesten in zijn voordat je 260 knopen vloog.
Landen ging met zo'n 160 knopen.
En volgens kapitein Hans van der Werf (langdurig display piloot op de 104) draaide de Starfighter prima, hoewel je soms wel even moest aandringen.
Mvg, Boris
PS. Genoemde snelheden zijn natuurlijk voor een bepaalde configuratie. Deze kunnen afwijken voor andere configuraties/gewichten.
Boris bedankt voor de info. Ik had gedacht dat de landingssnelheid veel hoger zou liggen, Janjr
Ik heb nog even op internet gekeken. Van de 138 die Nederland had zijn er 43 verongelukt. Toch wel veel. Janjr
En zo zie je maar
Het is niet voor niks uitgelopen op een rel omtrend de starfichter
was op papier leuk
de vijand bestoken vanaf een afstand en er dan rap vandoor gaan
beetje als klap uitdelen en weg rennen
maar in de praktijk viel het vies tegen
er wren al gauw russen die net zo snel waren
maar die wel in staat waren een korte bocht te maken
ja dan heb je een probleem
DC 8 romp op het vliegveld van Griesheim.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 1 januari 2017 om 22:34
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Ik kan mij niet herinneren dat er ooit een rel geweest is over het functioneren van de Starfighter.
Politiek gezien is het bij elke grote aankoop altijd een rel. En dat akkefietje met de Prins kan je ook een rel noemen. Maar de Starfighter heeft zijn taak goed vervult.
Het "hoge" aantal verliezen is ook maar relatief. Voor een vliegtuig uit die tijd heeft de KLu er veilig mee gevlogen. De zogenaamde vredesverliezen bleven zelf beneden het geraamte aantal. Ik moet toegeven dat de Luftwaffe wel relatief veel exemplaren heeft verloren, vooral in het begin, maar dat had andere oorzaken. Toen die waren aangepakt werden de verliezen ook normaal.
Het meerdere keren genoemde "slecht bochten kunnen draaien" is ook niet waar. De "G" uitvoering van de Starfighter was daar toch echt niet buitengewoon slecht in. Natuurlijk was het een kist die ontworpen was om te onderscheppen, niet om een dog fight te houden. Een MiG-25 op snelheid krijg je ook niet zomaar de bocht om, maar is daarvoor ook niet gebouwd (net als de Starfighter).
Pas met de komst van de speciaal ontworpen dog fighters (F-15, F-16, F-18, Mirage F-1, SAAB Viggen) kreeg je weer super wendbare jagers. Die kun je niet vergelijken met een Starfighter.
Mvg, Boris
Laatst gewijzigd door Boris; 25 maart 2015 om 19:50
Nog een "widowmaker " maar nu op het terrein van een Duitse radarstelling in Auenhausen.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 1 januari 2017 om 22:36
Buiten het feit dat ik de starfichter een schiterend toestel vind kun je dit als gegeven nemen
hoe lang is de starfichter gebruikt en hoe lang vliegen we al met de F16
De aanschaf was een rel van koningkluk niveo
het funktioneren was natuurlijk niet slecht
in vredestijd kunnen we zelfs nu nog goed met een D21 de boel in de gaten houden
er valt imers wijnig te schieten
en dat is maar goed ook
maar juist dat dog fichten bleek toch weer belangrijk
want zijn de raketten op dan krijg je toch weer de vijand om je oren
en is zijn toestel dan beter in dog fichten dan ben je
in het geval van de starfichter een schiet schijf
maar het blijft een mooi toestel
geen compromise
men neemt een sigaar plakt er vleugeltjes aan nog een raamkapje en klaar
VFW 614 , Luchthaven van Bremen.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 1 januari 2017 om 22:37