De bijeenkomst afgelopen zaterdag heeft aardig wat stof tot nadenken gegeven, en zo hoort het ook.
Ik sprak o.a. met Mathieu en Pim over de Stichting Fokker G-1. Vanaf het moment van oprichting had ik persoonlijk visioenen dat er eindelijk een reconstructie gebouwd zou worden, en daar was in eerste instantie ook sprake van. Nu is de Stichting goed bezig met het in kaart brengen van dit toestel maar na het verstrijken van de tijd alleen op het gebied van archiefonderzoek en het schrijven van boeken.
Ik heb begrepen dat er binnen de Stichting geen technische mensen of middelen zijn om een jachtkruiser te bouwen. Dus behalve de mock up te Soesterberg zal dit wel een natte droom blijven. Nu Jack van Egmond laat zien dat een Fokker D-XXI wel degelijk mogelijk is vraag ik mij of of dat voor een G-1 zou kunnen.
Al brainstormende voor wat betreft dit forum. Wat zou er kunnen/moeten gebeuren om dit project uiteindelijk te realiseren.
Heeft iemand zin om mee te filosoferen?

Met citaat reageren
Hierboven zijn ook puur gedachten.

). Ik gaf aan dat de SFG-1 prachtig werk doet maar dat het meer op het uitdragen van de nalatenschap van dit mooie toestel is en het uitgeven van uitstekende boeken. Mijn volle waardering daarvoor. Stel, en ik bedoel dat dus ook zo, dat er inderdaad een project van de grond komt dan is samenwerking uitermate belangrijk en het duidelijk aangeven van de taken. Een technisch projectleider is absoluut nodig. Maar laat ik het even hebben over een vliegend toestel. Leuk maar het werk wordt daardoor uitermate gecompliceerd. Ik ben persoonlijk altijd van mening dat een statisch toestel het eerste uitgangspunt moet zijn om als leerproces te dienen. Het resultaat daarvan is een prachtig vliegtuig wat een nationale collectie kan sieren. Vandaaruit kun je verder gaan werken. Met minder middelen kun je een statisch toestel bouwen, voor een vliegwaardige heb je veel meer technische mensen, middelen nodig en daarbij de nodige tegenwind van de autoriteiten. Uit ervaring weet ik dat als een groep mensen enthousiast aan iets begint, na verloop van tijd een kleine kern doorgaat en de rest is afgehaakt.