Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 782

Discussie: Foto's van vooroorlogse H-, PH-, PK- en PJ-toestellen die ook nog thuis lagen.

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Classic Bekijk bericht
    Als we terug gaan naar 1903 dan blijft de kaart steeds hetzelfde.
    Omdat dat ELTA-terrein, dat Fokker-fabriek werd me toch wel intrigeert, heb ik het even op een rij gezet:

Van 1894 - 1928, geen spoor van ELTA of Fokker

Van 1928 - 1949, nog steeds geen spoor

Vanaf 1950. Pas nu zie je gebouwen op de plek waar tot 1943 de loodsjes van Antony gestaan moeten hebben. De Tijdreis over 200 jaar topografie levert heel aardige plaatjes op, maar de stappen in de tijd zijn wel erg groot en ook zijn de kaarten niet altijd goed gedateerd of bijgewerkt..

Het Vliegterrein van de ELTA is, naar ik aanneem, snel na 1919 ingepikt door de stadsdeelraad A'dam Noord om er de wijk Volewijck te bouwen. Want ik heb ergens gelezen dat de haat-liefde verhouding tussen Antony en Albert af en toe sarcastische opmerkingen opleverde, zoals: Antony wat ben je toch een loser door een vliegtuigfabriek te bouwen zonder aangrenzend vliegveld. Maar dat leverde wel mooie prenten op van F-xx rompen die door de Amsterdamse binnenstad werden gesleept op weg naar Schiphol.

Hier een foto uit '44. Zo te zien is het Fokkerterrein aardig gladgemaakt, want:
    In juli '43 kwamen er 44 onervaren Amerikaanse B-17 vliegers boven A'dam Noord kijken en die lieten van grote hoogte hun bommen vallen op de omliggende woonwijken. Vervolgens 10 Engelse laagvliegende Mitchells en die deden het beter, maar nog niet een volledige verwoesting van Fokker. En als laatste 12 onervaren Fransen in Bostons en weer allemaal vanaf grote hoogte voltreffers op de woonwijken in Noord.
    En ze bleven maar volharden in "precisie"bombardementen van grote hoogte, vergissingsbombardementen of massale missers. Voorbeelden Eindhoven, Nijmegen, Bezuidenhout, enz. enz.

Maar het is makkelijk praten vanuit een leunstoel bijna 70 jaar na dato.

Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 5 november 2016 om 12:36

Regels voor berichten