-
1 december 2016, 21:45
Raadsel opgelost. Vergelijk eens de propeller naaf van de FK-40 van de detailfoto van Stef met die van de prop van Japio!?
Je ziet dat het metalen sluitstuk, die ronde ring met een dubbele ring op de naaf, overeenkomt. Als ik mij niet vergis heeft die tien "gaten" rond de naaf en daaromheen nog een rij "gaten", om het gat gevuld met een bout. Exact hetzelfde als op de FK-40.
De F.VII van Lear heeft een bevestigingssluitstuk met een enkele ring "gaten" en bouten. Kortom, is wel een Astra prop, maar de ring voldoet niet aan de kenmerken van de prop van Japio.
Dan nog de streep op de prop: dat is waarschijnlijk om te stellen en verder niet van belang.
Nu de hamvraag of de prop van Japio afkomstig is van deze FK-40 en dus van de KLM.
Persoonlijk denk ik dat dit heel goed het geval kan zijn.

Helaas heb ik zelf geen FK-40 foto's waarbij die is uitgerust met een metalen prop, maar bovenstaande foto (via maritiemdigitaal.nl) laat duidelijk een metalen propeller zien. Waarschijnlijk een Curtiss Reed propeller, gezien de configuratie van andere KLM vliegtuigen met Titan motoren.
Je kunt dus vaststellen dat die houten propeller is vervangen door een metalen propeller.
Wanneer is alleen maar te gissen. Een korte levensloop is misschien wel op zijn plaats (info via hdekker.info):
08.11.29 Ingeschreven als PH-AES. Eigenaar Koninklijke Luchtvaart Mij, 's-Gravenhage/*Schiphol.
00.11.30 reparatie bij TD-KLM
25.05.35 Neusstand Schiphol met J.J.E. Duimelaar. Schroef beschadigd, landingsgestel gebroken, vleugeltip beschadigd.
07.09.36 Ch.E. Jacobs, Amsterdam/*Schiphol.
18.02.37 Inschrijving doorgehaald.
Toestel in Spanje terechtgekomen (nog als PH-AES)
Wanneer heeft die vervanging plaatsgevonden? Onbekend, maar waarschijnlijk al vrij vroeg in z'n KLM carriere. Wie het weet, mag het zeggen
Regels voor berichten