Hallo @All,

Ik zie dat Ruud de vraag al beantwoord heeft.
Ter aanvulling kan ik nog vermelden dat Steinhoff eerder ge-eerd wordt wegens zijn verdiensten na de oorlog, o.a. als NAVO Generaal en niet als luchtheld uit WO 2.
Daarvoor kreeg hij ook een paar buitenlandse onderscheidingen, Legion of Merit (Amerika) en Commandeur van het Légion d’honneur (Frankrijk).

"Helden" uit de tweede wereldoorlog eren wordt hier vermeden, op een paar uitzonderingen na, zoals bijv. Rommel, von Witzleben, Stauffenberg, etc.
Wat het ombenoemen van straatnamen, pleinen, kazernes betreft gaat men nog verder in de geschiedenis dan WO 2 terug.
Zo moest enkele jaren geleden de von Lettow-Vorbeck kazerne in Leer omgedoopt worden in Evenburg kazerne, men heeft de ouwe Bismarck eveneens in het vizier.
Namen zoals Richthofen, Boelcke, Immelmann kwamen ook al eens ter sprake, gelukkig hebben we nog mensen die normaal denken kunnen.

Ik ga hier verder niet op in, dat wordt mij te politiek, ik ben A-politiek ingesteld.
We kunnen beter langzaam verder wandelen en kijken wat er voor vliegtuigen in Wittmund stonden.

Een Douglas A-4N Skyhawk van Bae Systems Technology Solutions & Services Inc.
Dit Amerikaans bedrijf houdt (of hield) zich bezig met doelslepen voor schiet oefeniningen boven de Noordzee.
Tegen het eind van de 90er jaren vlogen ze nog met de North American F-100 Super Sabre rond (af en toe zag men hier wel een vliegen), later zijn ze op de Skyhawk overgestapt.
Sinds 2015 doet Discovery Air Defence Services dit werk, eveneens met de Douglas A-4N Skyhawk met een civiele Canadese registratie.

De Skyhawk hieronder heeft nog het camouflageschema van de Israelische Luchtmacht waar het toestel oorspronkelijk vandaan komt.
Voor ons gebied is deze camouflage vermoedelijk niet optimaal.Naam: 029.jpg
Bekeken: 532
Grootte: 349,1 KBNaam: 031.jpg
Bekeken: 469
Grootte: 224,8 KB

Hieronder wat apperatuur voor het doelslepen.Naam: 030.jpg
Bekeken: 521
Grootte: 384,9 KB

Vroeger gebeurde dat doelslepen met behulp van een houten Dart, rechts voor de neus van de Transall is er een te zien, ik heb er helaas geen betere foto van gemaakt.
Het was de bedoeling om met een salvo die Dart zo dicht mogelijk te benaderen.
Schoot men dat ding in de prak dan moest de schiet oefening afgebroken worden en een nieuwe halen.Naam: DSCI0013AA.JPG
Bekeken: 469
Grootte: 375,6 KB

Het systeem schijnt weer te werken.

Groeten, Hans.