Onderstaand eerst twee berichten uit het gevechtsrapport van de 3de JaVA:
Vervolgens meldden de overgebleven vliegers zich bij de 2de JaVA (Schiphol) zich op 14 mei:
Wanneer zijn de kisten nu vernield? Geen idee op bovenstaande informatie, maar op 14 mei wordt het pas gemeld.
Als SFG-1 bezitten we een foto van de drie kisten tussen de badhokjes. Datum van opname is waarschijnlijk 12 mei. Vreemd genoeg lijkt de informatie van de 12de mei (de eerste twee stukjes tekst) te suggereren dat er met de achtermitrailleurs is geschoten op de vliegtuigen zonder dat de G-1s zijn ontdekt. Lijkt mij gezien het bestaan van die foto eigenlijk niet logisch.
Daarnaast staat in de tekst dat het strand ook bij vloed prima is te gebruiken, waaruit m.i. blijkt dat Oostvoorne al geen optie was. Maar dat is natuurlijk invulling van mijn kant.
Een andere mooie aanvulling komt uit het overzicht van de gevechtsvluchten van de IVde verkenningsgroep, op 10 mei verplaatst van Gilze-Rijen naar Haamstede (ja, zonder bescherming van jachtvliegtuigen... een paar antieke C.V en twee FK.51s...):
Er staat letterlijk in de opdracht dat er 150 liter benzine gebracht moest worden en een aanzetslinger. Die opdracht is voltooid door Wildschut. Volgens mij is dat voldoende benzine om te starten voor Haamstede. Dat ligt op nog geen 10 minuten vliegafstand, misschien 15. Verdere aanvullingen staan in het Fokker G-1 boek deel 2 over pogingen om benzine te leveren.
Wat betreft de aanzetslinger is het natuurlijk volkomen begrijpelijk dat men zo snel als mogelijk van Waalhaven wilde starten. Eveneens logisch is het dat de benzine inmiddels was verbruikt toen de vliegtuigen landden op het strand van Oostvoorne. Wat niet logisch is, is dat de vliegtuigen vanaf 11 mei voorzien van benzine op dat strand hebben gestaan en een paar dagen later in brand zijn geschoten. Natuurlijk, ik begrijp dat er een startploeg mistte en een goede slinger.. Maar dan nog: op Buiksloot werden D.XXI gerepareerd met kurk en pleister en op die manier vliegwaardig en gevechtsklaar afgeleverd..

Met citaat reageren