Vliegtuigen hebben vaak 'wet wings', dus brandstoftanks in de vleugels. Ook in de romp heeft vaak wel één of meer brandstofcellen. Bij een groot vliegtuig, zoals een airliner, zorgt dat voor een groot bereik.
Maar hoe doe je dat bij een bizjet? Da's vaak maar een klein toestel met ook niet al te grote vleugels, dus geen groot bereik. Sommige modellen Learjet hadden een grote tank aan elke vleugeltip, maar de laatste jaren zie je deze opstelling steeds meer... een enorme 'doos'onder de cabine, voornamelijk voor brandstof, zoals hier bij de Raytheon R.390 Premier-I:
IMG_0879 by Bert Visser, on Flickr

 
						
					 
					
					 
							
						 
 
		
 
				
				
				
					 Met citaat reageren
  Met citaat reageren 
						
					 Oorspronkelijk geplaatst door Heron
 Oorspronkelijk geplaatst door Heron
					
 ) dat hij rechtop door de cabine kan lopen en er mag zeker geen verhoging in de vloer komen waar de hoofdligger van de vleugel de romp doorkruist. Dus er is maar eigenlijk 1 mogelijkheid, een ronde buis geheel voor de cabine en daaronder word een vleugel geplakt. Het geheel dan met fairings stroomlijnen en dan nog vullen met airco's en toilet tanks etc...
 ) dat hij rechtop door de cabine kan lopen en er mag zeker geen verhoging in de vloer komen waar de hoofdligger van de vleugel de romp doorkruist. Dus er is maar eigenlijk 1 mogelijkheid, een ronde buis geheel voor de cabine en daaronder word een vleugel geplakt. Het geheel dan met fairings stroomlijnen en dan nog vullen met airco's en toilet tanks etc...
				




