Spotters zijn rare lui... Ze leggen zichzelf regels op wat betreft opschrijven en fotograferen, maar beginnen dan soms te zeuren omdat een bepaald vliegtuigje zeldzaam en/of mooi is, maar niet 'mag' worden geplaat, omdat het niet in hun zelfgemaakte regeltjes past.

Spotters zijn er in soorten... het begpn in WO2 in de UK, toen militairen en burgers snel probeerden te herkennen wat er aan kwam vliegen: vriend of vijand. Later is dat opgepikt als hobby, maar het bleef in eerste instantie bij noteren van type, registratie en gebruiker. Dat kon natuurlijk uitgebreid worden met herkomst/bestemming, kleurenschema en dergelijke. Voor sommigen kwam daar de fotografie bij en in Nederland is een spotter bijna altijd ook fotograaf. Maar... wat plaat je dan?

Er zijn civiel spotters, militair, airliner, alleen PH-, alleen KLM, 1 toestel van elke vliegtuigmaatschappij, wel civiel, maar geen zwevers/ultralights, alleen ballonnen en ga zo maar door. De gemiddelde civiel spotter plaat eigenlijk bijna alles.
De militair spotter echter heeft vaak veel regeltjes. Geen 'vloogtuigen' (toestellen buiten dienst), alleen transport, of jachtvliegtuigen... doe ik wel of niet Politie en Governmentkisten... het houdt niet op. "Als er een roundel opstaat, is het militair, en dat mag het" hoor je ook vaak.
Politiekisten in Nederland zijn helemaal civiel, maar in het buitenland is die grens niet zo gemakkelijk te trekken.
Zo kan ik nog een helepoos doorgaan, maar dat doe ik niet, want in de 40 jaar dat ik spotter/fotograaf ben, blijf je botsen met andersdenkenden...

Gelukkig ben ik vliegtuigveelvraat, ik doe ze bijna allemaal: civiel, militair, goverment, groot, klein... Waarom je een foto ontzeggen als je het toestel leuk vindt? Zeker nu in de digitale fotografie: bij twijfel platen en als je je bedenkt, kun je altijd deleten. :-)

Waar de hele spottersgemeenschap wel tegenaan zit te hikken is het feit van de onbemande vliegtuigen of Drones. Het vliegt, dus het is een vilieg(end)tuig. Maar er zit geen piloot in...! Tja, ieder moet maar doen wat 'ie leuk vind.

Lang verhaal kort: twee plaatjes van een UAV (unmanned aerial vehicle) van de KLu van een aantal jaren terug. Ondertussen heeft de KLu al een stel RQ-9 Reapers gekocht en heeft er deze zomer zelfs al eentje boven Friesland gevlogen.

Y-143_17jun10EHGR
by Bert Visser, on Flickr
Een RQ-118 Raven van de KLu.

Reaper_13jun13EHVK
by Bert Visser, on Flickr
En hier een registratieloze RQ-9 Reaper. Er werd gefluisterd dat dit de 12-0141 van de USAF was, die later die maand op de Parijse Salon z'n opwachting zou maken.