Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Discussie: Eerste vluchten en vliegbewijzen.

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht

Standaard

Ik wil natuurlijk geen spelbreker zijn, maar dit draadje zit duidelijk in het verkeerde subforum, te weten 'Luchtoorlog boven Nederland'. Het onderwerp van deze draad heeft niks met de luchtoorlog te maken.
    Dat is al jaren het geval, zo te zien, dus kennelijk vindt niemand het een probleem. Desondanks misschien toch iets voor de moderators om even naar te kijken. Misschien is de draad in z'n geheel te verplaatsen naar een beter geschikt subforum.

Om dan toch maar even aan te sluiten op de vraag waarmee de draad begon: mijn eerst vlucht was met een Alouette III van de luchtmacht.
    In juni 1976 stond ik op het punt van afzwaaien als dienstplichtig chauffeur/gewondenverzorger bij de 176 ZauCie. Als toetje werd ons peleton gevraagd om voor oefengewonde te spelen tijdens een oefening in West-Brabant. Het laatste onderdeel was gewondentransport per helicopter. Er werd geloot wie van de oefengewonden die eer te beurt zou vallen. Ik was één van de gelukkigen. Voor ik werd ingesnoerd op de brancard, ging ik op m'n buik liggen. De brancard, met mij erop, werd in de Alouette geschoven en ik kon door de glazen neus van het ding vooruit en ook recht naar beneden kijken. Het was een bijzonder gezicht om de grond onder je te zien wegzakken, voor de helicopter in horizontale richting begon te bewegen..
    Alle latere vluchten waren met charter- en lijnvliegtuigen van diverse luchtvaartmaatschappijen. Niet de meest opwindende manier van vliegen..

Ik heb me voorgenomen om, ijs en weder dienende, volgend jaar een rondvluchtje te maken vanaf Haamstede. De zweefvliegclub daar biedt die mogelijkheid en zweefvliegen lijkt me één van de meer pure vliegervaringen die je kunt opdoen.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 8 december 2021 om 10:51

Regels voor berichten