De Magnetische nummering van landingsbanen schijnt ergens aan het einde van WW2 in Engeland te zijn ingevoerd. Daarvoor ( in Engeland ) een nummer systeem van 1 t/m ..
Voorschrift 1938 : gebruik zo veel mogelijk de verharde ( landingsbanen )
Dus dat hoefde niet en kon men gewoon landen recht tegen de wind in op het grasveld ( zoals bijna elke piloot gewend was toendertijd )
Verder bijna alle communicatie was visueel, sein lamp en de landings richting aangegeven met de grote T op het veld .
![]()
Dus op het kaartje is daar landingsbaan 2 in gebruik
Dankjewel Pim! Helder!
Cees
Ik denk dat de nummers op het kaartje niet kloppen.
https://archief.amsterdam/beeldbank/detail/470c9af4-f424-a41f-5f80-bb902124a6de/media/4304616b-098b-1e7d-5020-e41051a4a03e?mode=detail&view=horizontal&q=dc3&row s=1&page=48
Baan 3 op het kaartje was in werkelijkheid baan 7 zo te zien. Richting het zuidwesten. Baan 7 is onderstreept, langste baan?
Was de windroos misschien in twaalven verdeeld, baan 6 richting het zuiden, baan 9 richting het westen?
Peter
Laatst gewijzigd door Fogg; 29 april 2025 om 21:45
De nummers op het kaartje zijn helemaal correct.
Nummering op de aangehaalde foto is voordat het hele complex van banen gereed was.
7 werd 3 en 8 werd 2.
Ronald
Dan vraag je je toch af waarom ze die hoge nummers gebruikten, dat moet toch een reden hebben.
Luchtfoto Schiphol 1939 - 1940 van NIMH beeldbank:
Bron: https://beeldbank.nimh.nl/foto-s/det...f-cd3149856e1f
Plattegrond van Schiphol, afkomstig uit 'KLM Handleiding voor rondleiders 1939'
![]()
Ik was eerder vergeten te reageren op je eigenlijke vraag.
Er zit in die nummering wel degelijk een systeem m.b.t. de richting:
Baan 1. (en in parallel daarmee 1A) is gericht op het noord-west.
Baan 2. is gericht op west.
Baan 3. (en in parallel daarmee 3A) is gericht op zuid-west.
Baan 4. (en in parallel daarmee 4A) is gericht op zuid.
Baan 5. (en in parallel daarmee 5A) is gericht op zuid-oost.
Baan 6. is gericht op oost.
Baan 7. (en in parallel daarmee 7A) is gericht op noord-oost.
Baan 8. (en in parallel daarmee 8A) is gericht op noord.
De nummering van banenrichtingen is tegen de klok in. Waarom weet ik ook niet. Was dat wellicht al gebruikelijk op andere vliegvelden?
Het oudere nummeringssysteem daarvoor, waar Fogg op wees, lijkt op onderstaande foto (bron onbekend) ruwweg met de klok mee, waarbij de meeste lage nummers nog ontbreken omdat het banenstelsel nog niet af was. Daarvoor benodigde omliggende gronden moesten nog onteigend worden.
![]()
Laatst gewijzigd door Dagger; 2 mei 2025 om 09:57