Pagina 162 van 163 EersteEerste ... 62 112 152 160 161 162 163 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.611 t/m 1.620 van 1621

Discussie: De kluis van Bert

Standaard

Nog eentje van de show op Alconbury. Nu een formatie van 4 Texans (of Harvards, zoals je wilt). G-BDAM (FE992) op kop met G-BGOU (SAAF 7185) en G-TEAC (EX280) er achter. Helemaal achteraan de G-AZSC in Japanse Zero kleuren.

T-6_formation_21jul85EGWZ
    by Bert Visser, on Flickr

Standaard

Ik heb me altijd afgevraagd, waarom Engelse militaire vliegtuigen naast de nationaltiteits roundel ook nog verticale rood-wit-blauwe strepen voeren op het kielvlak. Weet iemand daar de achtergrond van?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Ik heb me altijd afgevraagd, waarom Engelse militaire vliegtuigen naast de nationaltiteits roundel ook nog verticale rood-wit-blauwe strepen voeren op het kielvlak. Weet iemand daar de achtergrond van?
    Kennelijk begonnen in de eerste wereld oorlog bij vliegtuigen zonder "romp" = kisten met duwprop en "open" achterkant waardoor er geen roundel geplaatst kon worden.
    Engelsen houden van traditie, als ze eenmaal met iets begonnen zijn kunnen ze er niet meer mee stoppen, iets in hun DNA waarschijnlijk

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Kennelijk begonnen in de eerste wereld oorlog bij vliegtuigen zonder "romp" = kisten met duwprop en "open" achterkant waardoor er geen roundel geplaatst kon worden.
    Engelsen houden van traditie, als ze eenmaal met iets begonnen zijn kunnen ze er niet meer mee stoppen, iets in hun DNA waarschijnlijk
    Die redenatie klopt helaas niet. Zie:
    Royal Aircraft Factory FE2b profile - Royal Aircraft Factory F.E.2 - Wikipedia

Je moet achter de finflash van de RAF niks meer zoeken dan een simpele traditie, die overigens niet alleen door de RAF werd gedragen. Voor de oorlog hadden de vliegtuigen van de LVA ook rood-wit-blauwe staartvlakken, en ook de Armée de l' Air vloog met rood-wit-blauwe richtingroeren. De RAF was in dat opzicht dus geen uitzondering op de regel.
    Bij de RAF maakte die fin flash wèl een ontwikkeling door. Aanvankelijk was het hele richtingroer rood-wit-blauw, dat werd in het eerste jaar van de oorlog teruggebracht tot een rechthoekje op het staartvlak met banen van gelijke breedte. In 1942 werd de witte baan baan smaller gemaakt, net als de witte en gele banden in de roundels. Het wit viel teveel op op.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 27 november 2025 om 16:40

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Sorry had kennelijk wat uitgebreider moeten schrijven. Omdat de meeste aanvallen bij bijvoorbeeld luchtgevechten van achteren komen heeft het plaatsen van een roundel aan de voorkant van de romp niet veel zin omdat deze slecht zichtbaar is. Een roer is goed zichtbaar en wappert ook alle kanten op dus wel goed zichtbaar.

Grappig is by de FE2b ik drie soorten foto's kan vinden:
    1 - zonder markering op kielvlak - zonder roundel
    2 - met markering op kielvlak - zonder roundel
    3 - met markering op kielvlak + roundel

Maar dus geen "met roundel zonder markering op kielvlak" ( of ik moet misschien beter zoeken.... )
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 28 november 2025 om 13:43

Standaard

Nog eentje van Alconbury (en met finflash!). De N1337A (als "NX1337A") is een Vought F4U-7 Corsair in de originele kleuren van de Franse Marine (Aeronavale). Z'n militaire regi is 133722 (dus eigenlijk gelijk aan het USN Bureau Number). De code 15F-22 betekent dat het toestel toen ingedeeld was bij Flottille 15F 'Le Triton'.

NX1337A_21jul85EGWZ
    by Bert Visser, on Flickr

Standaard

Ah, veel reacties op zo'n historisch verschijnsel.
    Een "fin flash" op het richtings-roer "makes sense", zoals de Engelsman zou zeggen, maar op het vaste verticale gedeelte, zoals je meestal ziet, is dat net zo slecht zichtbaar als op de zijkant van de romp. Dat traditie bepalend is, vind ik nog wel het meest begrijpelijke verklaring.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    op het vaste verticale gedeelte
    Dat noemen we het kielvlak.(sorry washout)

Adri

9. Standaard

En het toestel heeft de Suez crisis strepen er op.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard gielis Bekijk bericht
    En het toestel heeft de Suez crisis strepen er op.
    Je bedoelt die geel-zwarte strepen op de Franse Corsair?

Een fenomeen waarmee ik tot nu toe niet bekend was, maar met enig googelen blijkt dat Israëlische, Britse en Franse vliegtuigen tijdens de Suez-crisis van 1956 inderdaad van een geel-zwarte striping waren voorzien.

Zie: Warfare - Suez Crisis, 1956: The War of Stripes By Tom Cooper | A Military Photo & Video Website
    Laatst gewijzigd door Mathieu; Gisteren om 17:44

Regels voor berichten