Threaded View

Fogg Arado Ar 196 / Duitse... 28 november 2019,
21:15

Prudent Staal Peter,
Ik heb de... 29 november 2019,
20:37

Pim Pouw Een stoomkatapult is een... 4 december 2019,
20:04

Fogg Dank je wel, Pim. Dus dat... 6 december 2019,
11:41

Fogg Mooie foto ... 11 december 2019,
18:54

jan wullink 32392
32393
32394
Er... 11 december 2019,
19:12

Fogg Een serie? Heb jij die dan? 12 december 2019,
12:29

Fogg Oké, dat hou ik dan in... 12 december 2019,
21:14

Fogg Heeft iemand misschien... 25 januari 2020,
15:46

Pieter H Volgens Luftwaffe Emblems... 25 januari 2020,
21:14

ruudvanom Hallo Peter.
32785
Meer... 26 januari 2020,
13:33

jan wullink 32786
Het ging op... 26 januari 2020,
18:58

Mathieu Voor de zekerheid heb ik ze... 27 januari 2020,
09:46

ruudvanom Er is nog één pagina (#15)... 27 januari 2020,
10:02

Mathieu Dank je Ruud, ik heb... 27 januari 2020,
13:12

Fogg Ruud heeft me de pagina's... 27 januari 2020,
18:42

ruudvanom Hallo Peter.
Er is nog wat... 27 januari 2020,
21:12

ruudvanom Hallo Mathieu.
Dat is wel... 27 januari 2020,
21:12

Prudent Staal Hein van Meerten is de... 27 januari 2020,
21:38

Fogg Dank jullie wel. En... 21 februari 2020,
19:44

ruudvanom @ Peter.
Dat is niet... 21 februari 2020,
21:20

Fogg Deze foto:... 3 maart 2020,
19:16

Dutchplanes Op de achtergrond een... 3 maart 2020,
22:40

Mathieu Lijkt toch erg veel op... 4 maart 2020,
08:44

Mathieu Peter,
Net een andere,... 4 maart 2020,
11:20

Dutchplanes Boulonge-sur-Mer is strand... 4 maart 2020,
11:26

Mathieu Peter, Ik had een bericht... 4 maart 2020,
22:03

Fogg Dank je, Pim.
Peter 20 maart 2020,
10:27

Fogg Dank je wel Mathieu.
... 4 april 2020,
19:41

Mathieu Peter, toevallig kwam ik... 18 april 2020,
19:34
-
28 november 2019, 21:15
#1
Arado Ar 196 / Duitse vliegtuigkatapulten
Hallo forum,
Momenteel ben ik een boekje aan het schrijven over de Arado Ar 196, het Duitse boordvliegtuig. Ik heb al wat leuke details gevonden over de productie van het apparaat bij Fokker en bij andere bedrijven in Nederland, daar kom ik later nog wel op terug, maar als iemand daar ook iets over heeft, alvast graag. 
Voor nu heb ik een vraag over de door de Duitsers gebruikte vliegtuigkatapulten. De Heinkel He 60 was de voorganger van de Ar 196 en Heinkel maakte zelf ook katapulten, die onder meer geleverd werden aan Japan en ook gebruikt werden om postvliegtuigen vanaf (speciale) schepen te lanceren. Dat waren ook zware vliegtuigen zoals de Wal en de BV 138. Het waren meest pneumatische katapulten. Als men over stoomkatapulten van Heinkel spreekt, is dat dan een vergissing?
De Duitse oorlogsschepen hadden andere, uitschuifbare pneumatische katapulten van de scheepswerf DWK (Deutsche Werke Kiel), ik neem aan kleiner/korter en alleen geschikt voor lichtere vliegtuigen. Maar volgens sommige berichten was het ontwerp daarvan ook van Heinkel. De katapult van de Nederlandse kruiser De Ruijter had een Heinkel K 8-katapult, dat zal ook niet de grootste zijn geweest?
Ik krijg de indruk dat die He 60, met 3400 kg startgewicht, te zwaar was voor katapultstarts vanaf die oorlogsschepen, maar daar heb ik nog geen bevestiging van. In elk geval werden er als alternatief He 51-jagers op drijvers getest, en klaagde het Reichsluftfahrtministerium dat de als opvolgers ontworpen He 114 en Ar 95 ook te zwaar waren. Daarom werd de Ar 196 ontworpen naar een nieuwe specificatie voor maar 2500 kilo startgewicht. Dat is ook ongeveer het startgewicht van de Fokker C.XIw.
Kan iemand hier wat meer licht op werpen?
Dank
Peter
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forumregels