-
26 januari 2020, 16:16
Heren, jullie zijn toppers! Geweldig.
De site luftwaffe-zur-see.de geeft, als je goed zoekt, veel informatie over 'Verbleib' en lot van de Ar 196's. De meeste Ar 196's met het dubbele-zeeleeuwembleem dienden zeker bij de opleidingseenheid. Pieter brengt het embleem in blauw in verband met deze eenheid, dus dat zal dan wel de juiste informatie zijn. Ik heb intussen ook een meer gedetailleerde weergave van het embleem in lichtblauw gezien. Ik moet een aantal kleurenprofielen laten maken, dus het is wel erg leujk om deze eenheid weer een beetje tot leven te brengen naast de meer bekende eenheden waaonder 1./196 met de enkele zeeleeuw en 5./196 met het hanzeschip.
2./Aufkl.Gr.125 (See) heeft de Ar 196 volgens mij alleen in Zuid-Europa gevlogen en ik zie daar twee verschillende andere emblemen in gebruik, eentje met een dolfijn en eentje met een vogel en een vluchtende leeuw. Dat moet ik nog verder uitzoeken.
Ruud, Adler über See heb ik al aangeschaft. Het gaat erg over de fabricage en niet over het gebruik, maar het is zeker van nut.
Ik heb geen tijd en ook niet echt genoeg zin om primaire bronnen te gaan onderzoeken, maar je kan al veel onzin uitsluiten door bekende gegevens en data naast elkaar te leggen. Het kistje is op eigen initiatief van Arado ontworpen en daarna is er pas een specificatie van het RLM omheen geschreven, bijvoorbeeld, maar dat lees je nergens.
Het valt me op dat er bijzonder veel ongelukken mee gebeurden, dat watervliegen in oorlogstijd was echt wel een beetje aanmodderen...
Peter
Regels voor berichten