Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 579

Discussie: Marktplaats - Te koop aangeboden

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht

Standaard

Even terugkomend op de discussie over de originaliteit van het tenue van Simon Thomas. Ik stoor me er een beetje aan dat er te snel een bijzonder item als dit, in het hoekje van "verdacht" wordt plaatsen, zonder wezenlijke argumentatie.

De opmerking die geplaatst is ten aanzien van de wing, als dat deze twijfelachtig is, gaat niet op. Ten aanzien van stoffen wings zijn er net zoveel variaties als er kleermakers en borduurders waren. Ook ten aanzien van metalen wings zijn er vele variaties. Pas na de oorlog is er een "standmodel" gekomen voor de (metalen) wings, voor die tijd voldeed een redelijk summiere beschrijving uit een ministrieel besluit, met als gevolg een grote varieteit in zowel vlieger als waarnemer wings.

De wing op de foto lijkt sterk op exemplaren uit mijn verzameling, zowel los als opgenaaid op het uniform. Ik voeg een foto toe (eigen verzameling) van Majoor (later Luitenant Kolonel) -Waarnemer L.A.M. Koppert in dit tenue, en een foto van het desbetreffende tenue (ook eigen verzameling). De achterzijde (ik heb daar nu geen foto van) is identiek aan het tenue van Simon Thomas

Ook het feit dat dit tenue schouderstukken heeft, is geen disqualifier. Het tenue stamt uit 1923, en het lijkt me standaard voor het Nederlandse Leger in die tijd. Simon Thomas heeft duidelijk het tenue doorgedragen en in de loop der tijd aangepast.

(moderator: enigszins off topic en mischien beter als een nieuwe thread wordt aangemaakt?)
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door FrederikP; 20 oktober 2014 om 23:44

Regels voor berichten