-
3 december 2022, 12:21
@Dagger en Fogg: dank voor de input.
April 1945 lijkt me inderdaad de periode. De geallieerden stonden toen min of meer voor wat in 1940 de Grebbelinie was. Oost-Nederland, inclusief de Veluwe was toen al in geallieerde handen. De conclusie "Oost-Nederland" is dus ook juist, waarschijnlijk. Als Hoover de oostelijke rand van het IJsselmeer gevolg heeft, ligt een landingslocatie op de Veluwe of in de Gelderse Vallie voor de hand.
Het verliesregister geeft in april 1945 slechts twee Fw 190's, beide op een vliegveld (Eelde en Twente).
Conclusie moet dus ook zijn dat het geval bij de SGLO niet bekend is. Sowieso is dit toch vrij spectaculaire verhaal niet echt 'geland' in Nederland.
Ik vraag me dus, eerlijk gezegd, ook nog steeds af in hoeverre dit verhaal, geheel of gedeeltelijk, een 'broodje Aap' is..
Er zitten namelijk ook nogal wat vreemde kantjes aan. Dat een min of meer luchtwaardige Fw 190, min of meer afgetankt, door de Duitsers wordt achtergelaten op een Duits vliegveld klinkt nogal vreemd. Alleen verklaarbaar als de geallieerde tropen c.q. Russische eenheden ook al bijna het vliegveld hebben bereikt en de bezetting van het vliegveld min of meer in paniek is gevlucht, met achterlating van alles dat ze niet konden dragen..
Hoover zat, volgens het getoonde boek, in Stalag Luft 1. Dat lag bij Barth in Noordoost-Duitsland. De Russen bereikten, volgens Wikipedia, het kamp pas op 1 mei 1945. Toch loopt Hoover, terwijl hij al een paar dagen onderweg is in westelijke richting, tegen Russische soldaten op, die ze willen vermijden omdat de Russen POW's als collaborateurs beschouwen. Dat gold mogelijk voor Russische PoW's. Dat men Amerikanen als zodanig behandelde, is nieuw voor mij. Ik vraag me ook af hoe Hoover destijds aan die informatie kwam. In Stalag Luft 1 zaten geen Russen, voor zover ik weet. Het lijkt een beetje op achteraf verworven kennis.
Stalag Luft 1 lag, alweer volgens Wikipedia, op slechts enkele honderden m. te westen van Barth. Op 2-3 km. ten zuiden van Barth ligt een vliegveld dat er in de oorlog ook was. Dat zou dus nog wel kunnen passen..
Laatst gewijzigd door HansV.; 3 december 2022 om 13:34
Regels voor berichten