Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
De kennis van het oorlogsverloop in de Stalag Luft kampen onderschat je een beetje. In Stalag Luft III waren er diverse kristalontvangers gefabriekt, dus via de BBC wisten ze vrij nauwkeurig het oorlogsverloop en ik neem aan ook de 'goede naam' die de zegevierende Russische soldaten al hadden opgebouwd. In de andere Luft kampen zal het niet anders zijn geweest, is mijn inschatting.
Die radio-ontvangers zullen er mogelijk ook in Stalag Luft 1 zijn geweest, maar ik denk niet dat de BBC in zijn normale programma melding heeft gemaakt van de gruweldaden die de Russen op veel plaatsen in Duitsland pleegden tijdens de laatste maanden van de oorlog. In ieder geval tot de Duitse capitulatie waren de Russen voor Britten en Amerikanen bondgenoten. Voor zover men aan geallieerde kant al informatie had over wat de Russen naast vechten zoal in Duitsland uitspookten, zal dat, terwijl de oorlog nog gaande was, zeker niet aan de grote klok zijn gehangen.
Het overgrote deel van de geallieerde krijgsgevangen (voor zover ze zich nog in de door de Russen veroverd gebied bevonden) wachtte de komst van de Russen dan ook rustig af. Ook in tweede instantie is niet gebleken dat Russen westerse krijgsgevangen als collaborateurs behandelden.
Voor Russische krijgsgevangen lag dit inderdaad anders: ze werden na bevrijding uit Duitse kampen gescreend en een zeker percentage werd veroordeeld tot een kamp in de Gulag. Hoe groot dit aantal op het totaal is geweest is nooit helemaal duidelijk geworden en hoe dan ook kwam deze informatie pas na het einde van de oorlog in de openbaarheid.